3 września 2025 roku Dolny Śląsk zapisał nowy rozdział w historii transportu kolejowego. Koleje Dolnośląskie rozpoczęły testy pociągów o napędzie wodorowym – innowacyjnego rozwiązania, które ma szansę zrewolucjonizować regionalne przewozy pasażerskie.
Podczas konferencji prasowej szczegóły projektu przedstawili: marszałek Paweł Gancarz, wicemarszałek Michał Rado, Paulina Hennig-Kloska – Minister Klimatu i Środowiska oraz Dorota Zawadzka – prezes NFOŚiGW.
Wodór – paliwo przyszłości
– „Dolny Śląsk posiada najwięcej w Polsce niezelektryfikowanych linii kolejowych. Swoje zastosowanie mogą znaleźć na nich właśnie pojazdy napędzane wodorem. Produkcja takich lokomotyw przez firmę PESA to doskonały przykład innowacyjności naszej gospodarki” – podkreśliła minister Paulina Hennig-Kloska.
Napęd wodorowy to odpowiedź na wyzwania transformacji energetycznej – pozwala ograniczyć emisję i zastąpić tradycyjne diesle na trasach, gdzie elektryfikacja jest kosztowna lub trudna do realizacji.
Dolny Śląsk liderem kolejowych zmian
W ciągu ostatnich lat region zrewitalizował aż 22 linie kolejowe o łącznej długości ponad 400 km, przywracając pociągi do miejscowości zamieszkanych przez ponad 200 tys. osób. Dzięki tym działaniom liczba pasażerów wzrosła w dekadę z 5 mln do 25 mln rocznie.
– „Kolej to krwiobieg transportowy regionu. Chcemy, by była nie tylko szybka, ale też nowoczesna i ekologiczna. Dlatego testujemy lokomotywy wodorowe – rozwiązanie przyszłości” – zaznaczył marszałek Paweł Gancarz.
Wicemarszałek Michał Rado dodał: – „Dolny Śląsk wprowadza modę na kolej. Chcemy być nowocześni i ekologiczni, a wodór to szansa na rozwój z poszanowaniem środowiska.”
Polska technologia z międzynarodowym potencjałem
Lokomotywy wodorowe produkuje PESA Bydgoszcz. Od 2023 roku testowane były głównie w transporcie towarowym, m.in. w Szwecji i przez Orlen Transport. Teraz przyszedł czas na pierwsze w Polsce testy pasażerskie.
– „Na liniach niezelektryfikowanych nasze pojazdy mogą stać się realną alternatywą dla diesli” – zaznaczył Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz.
Z podobnych rozwiązań korzystają już Niemcy, a zainteresowanie wyraziły także Włochy i Francja.
Przyszłość kolei wodorowej
Testy prowadzone przez Koleje Dolnośląskie mogą być początkiem szerokiego wdrożenia tej technologii w Polsce. jeżeli się sprawdzą, Dolny Śląsk ponownie wyznaczy kierunek rozwoju transportu regionalnego w kraju, łącząc nowoczesność z troską o klimat.