Eksperci przypominają: w czasach napięć geopolitycznych, bezpieczeństwo ruchu lotniczego wymaga szczególnej uwagi. Dotyczy to także regionu Cypru, który znajduje się blisko rejonów objętych konfliktem.
Więcej ostrożności w powietrzu
Jak podkreślił Christos Petrou z Fundacji Bezpieczeństwa Lotów Regionu Morza Śródziemnego (FSF-MED), podczas trwających napięć – jak w tej chwili między Izraelem a Iranem – rosną wymagania wobec koordynacji ruchu w przestrzeni powietrznej. Samoloty wojskowe nie zawsze zgłaszają plany lotu, co może powodować trudności dla cywilnych kontrolerów.
Ekspert wskazał również, iż przewoźnicy cywilni często samodzielnie zmieniają trasy, aby omijać rejony potencjalnie zagrożone – choćby jeżeli przestrzeń powietrzna formalnie pozostaje otwarta.
FIR Larnaka działa normalnie
Petrou zapewnił, iż FIR Larnaka – czyli przestrzeń powietrzna Cypru – działa sprawnie i w pełnej zgodności z międzynarodowymi procedurami. Cypr współpracuje z partnerami, w tym z siłami brytyjskimi, dbając o płynność ruchu w regionie.
Jednocześnie przypomniano, iż samoloty z okupowanych terenów północnego Cypru nie są zgłaszane do międzynarodowego systemu, co może utrudniać zarządzanie ruchem nad wyspą.
Warto pamiętać
Cypr znajduje się na ważnym szlaku lotniczym między Europą, Azją i Bliskim Wschodem. Dlatego, w razie eskalacji sytuacji, lotniska i służby kontrolne na wyspie pozostają w gotowości, by dostosować się do zmian i zapewnić pasażerom bezpieczeństwo.
FAQ
Czy loty na Cypr są bezpieczne?
Tak – FIR Larnaka działa zgodnie z międzynarodowymi normami i w pełnej koordynacji z europejskimi służbami lotniczymi.
Dlaczego linie zmieniają trasy?
To element profilaktyki – przewoźnicy często omijają rejony napięć, choćby jeżeli formalnie nie ma zakazu lotów.
Czy są powody do niepokoju?
Nie – to standardowe procedury stosowane w sytuacjach zwiększonej czujności.