W tym tygodnia rozpoczął się montaż belek konstrukcyjnych na wiadukcie tramwajowym który nad drogą ekspresową S7. Do zamontowania są łącznie 84 belki. Każda z nich wazy 20 ton i ma do 23 metrów długości.
Budowany odcinek drogi ekspresowej ma 18,3 km długości i połączy istniejące już węzły – Widoma i Kraków Nowa Huta. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Budowa drogi wymaga także wykonywania infrastruktury tramwajowej.
W związku z budową węzła Greebalów, całkowicie zmienił się przebieg torowiska tramwajowego. Cały węzeł tramwajowy przesunięto na południowy-wschód.
Dawne wiadukty kolejowe, po których odbywał się ruch tramwajowy po splocie torowym, przestały pełnić tę funkcję. Południowy wiadukt zostanie wyburzony, natomiast północny będzie służył dla pieszych i rowerzystów. Torowisko tramwajowe poprowadzone zostanie natomiast po nowym obiekcie, który powstaje od wielu miesięcy po wschodniej stronie starych Wiaduktów.
Dotychczas jednak można było dostrzec tylko podpory. W tym tygodniu rozpoczął się montaż prefabrykowanych belek konstrukcyjnych. W sumie będzie ich aż 84 sztuki. Żelbetowe belki przyjeżdżają na ciężarówkach, po czym są ustawiane na podporach przy pomocy dźwigu.
W drugiej połowie roku tramwaje będą mogły dotrzeć do ulicy Darwina, gdzie przeniesiona zostanie tymczasowa przejazdówka torowa, która w tej chwili funkcjonuje w rejonie ulicy Wańkowicza. Prawdopodobnie w kwietniu lub w maju przywrócony będzie ruch tramwajów od ulicy Kocmyrzowskiej do ulicy Łowińskiego. Wówczas zamknięte zostanie torowisko tramwajowe w ciągu alei Solidarności. Prace na tym ciągu potrwają wiele miesięcy. Najpewniej komunikacja tramwajowa powróci tu, jak i na trasę do Wzgórz Krzesławickich, dopiero w 2025 roku.
Patrycja Bliska