Małopolska: pacjenci nie odwołują wizyt. 85 tysięcy terminów przepadło w pół roku

4 dni temu

W Małopolsce tylko w pierwszym półroczu 2025 roku nie odbyło się blisko 85 tysięcy wizyt lekarskich z powodu ich nieodwołania przez pacjentów. To tysiące pustych krzesełek w gabinetach, setki zmarnowanych godzin lekarzy i – jak podkreśla NFZ – odebrane szanse dla innych chorych, którzy czekają w kolejkach na diagnozę czy terapię.

Ortopedia i kardiologia na czele

Najwięcej nieodwołanych terminów dotyczy ortopedii i traumatologii ruchu – w ciągu sześciu miesięcy przepadło tu ponad 25 tysięcy wizyt. Na drugim miejscu znalazła się kardiologia, gdzie pacjenci nie pojawili się na 16 tysiącach konsultacji. W całym ubiegłym roku w poradniach kardiologicznych przepadło aż 34 tysiące terminów.

Niepokojące dane płyną też z poradni onkologicznych. W pierwszym półroczu pacjenci nie odwołali ponad 4 tysięcy wizyt, mimo iż w przypadku chorób nowotworowych każda chwila jest na wagę zdrowia i życia.

Sygnały poprawy

Są jednak specjalizacje, gdzie widać większą odpowiedzialność pacjentów. W przypadku badań rezonansem magnetycznym większość chorych informuje o rezygnacji – anulowano 8,5 tys. badań, a tylko 1,7 tys. przepadło bez powiadomienia. Podobnie w fizjoterapii ambulatoryjnej – do czerwca odwołano 15 tys. zabiegów, a nieodwołanych było 8 tys.

SMS-y przypominają, pacjenci zapominają

Aby ograniczyć problem, NFZ od 2020 roku wysyła pacjentom SMS-y przypominające o wizytach i badaniach. W pierwszym półroczu 2025 roku wysłano ponad 10 milionów takich wiadomości. Wystarczy podać numer telefonu przy rejestracji, aby otrzymać przypomnienie wraz z kontaktem do odwołania wizyty.

Straty dla systemu i chorych

– Każda nieodwołana wizyta to straty dla placówek medycznych. Zasoby, które mogłyby zostać wykorzystane dla innych pacjentów, są marnowane – podkreśla Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego OW NFZ.

Eksperci alarmują, iż niestawienie się na wizytę bez uprzedzenia to nie tylko wydłużanie kolejek. Dla pacjentów z poważnymi schorzeniami to także ryzyko pogorszenia zdrowia i konieczność droższych, bardziej inwazyjnych terapii.

„Odwołuję. Nie blokuję”

NFZ od kilku lat prowadzi kampanię „Odwołuję. Nie blokuję”, która przypomina pacjentom, iż jedno krótkie połączenie telefoniczne może otworzyć drzwi do szybszej pomocy dla innej osoby.

– Pacjent, który nie przychodzi na umówioną wizytę i nie informuje o tym wcześniej, zostawia po sobie puste krzesło. Dla niego to tylko jeden termin, dla innych – stracona szansa – przypomina NFZ.

Idź do oryginalnego materiału