MAN Truck & Bus planuje umocnienie swojej pozycji na rynku vanów, planując sprzedaż ponad 30 000 sztuk w 2025 roku. Po rekordowym wyniku z 2024, z liczbą około 27 700 sprzedanych pojazdów, firma dąży do dalszego wzrostu w tym segmencie. Przewidywania mają być podparte dalszym rozwojem swoich modeli.
MAN w 2025
Obecnie, 98% vanów MAN sprzedawanych jest w Europie, jednak firma planuje ekspansję na rynki międzynarodowe, w tym Zjednoczone Emiraty Arabskie. MAN Truck & Bus rozszerza również swoje portfolio produktowe, wprowadzając ponownie do oferty minibusy MAN, po zmianach w cyklu modelowym.
Segment vanów staje się kluczowym elementem działalności MAN Truck & Bus. Firma odnotowuje dynamiczny wzrost w tym obszarze, zwiększając swój udział w rynku europejskim do 3,5% w 2024 roku.
Daniel Holbein, Head of MAN Business Van, podkreśla, iż van to dla MAN „ogromny wzrost”. Zaznacza, iż firma stale rozszerza swoją ofertę, a MAN TGE Next Level to wszechstronna gama nowoczesnych systemów wspomagania. Pojazdy te stanowią podstawę dla indywidualnych rozwiązań oferowanych przez MAN. Firma dysponuje rozbudowaną siecią serwisową, co dodatkowo wzmacnia ofertę dla klientów.
Nowe minibusy MAN TGE
Gama MAN została uzupełniona o nowe minibusy MAN TGE Coach i MAN TGE Intercity, oparte na modelu 2025, znanym jako TGE Next Level.
Podstawowy pojazd minibus, MAN TGE Next Level, dzięki adaptacji architektury sieci pokładowej, jednostek sterujących i czujników, ma być lepiej chroniony cyfrowo. W minibusach zwiększono poziom bezpieczeństwa pasażerów poprzez wprowadzenie nowych systemów wspomagania. Dodano systemy takie jak Blind Spot i Collision Warning (standard w minibusach), Turn Assist (nowa opcja), Cruise Assist Plus z Emergency Assist, ACC Stop & Go oraz Active Lane Keeping and Traffic Jam Assist (nowa opcja). Standardowe systemy wspomagania to Emergency Brake Assist i Traffic Sign Recognition.
Co dla kierowcy? Producent stawia na ergonomię.
Minibusy MAN na rok 2025, jeżeli wierzyć obietnicom producenta, mają zaoferować przede wszystkim ergonomiczne i komfortowe miejsce pracy. Intuicyjnie rozmieszczono wszystkie funkcje sterujące i dużą ilość dodatkowych przestrzeni do przechowywania. Cyfrowy zestaw wskaźników ma zapewniać kierowcy dostęp do wszystkich istotnych informacji, a wielofunkcyjna kierownica umożliwi wybór nowych systemów wspomagania i innych funkcji bez odrywania rąk od koła.
To nie wszystko: uruchamianie bezkluczykowe, elektroniczny hamulec postojowy, MAN SmartLink i nowa automatyczna dźwignia zmiany biegów, umieszczona teraz bezpośrednio na kolumnie kierownicy, mają ułatwić codzienną pracę. Centralny wyświetlacz dotykowy MAN Media Van służy jako centrum dowodzenia w pojeździe i umożliwia sterowanie funkcjami pojazdu. Standardowo wyposażony jest w 10,4-calowy wyświetlacz i interfejs Bluetooth. Opcjonalnie dostępne są dodatkowe funkcje, takie jak nawigacja, sterowanie głosowe, strumieniowanie mediów i powiększenie wyświetlacza do 12,9 cala.
Warianty minibusów MAN TGE
MAN TGE Intercity jest odpowiedni jako autobus wahadłowy, np. dla szkół i klubów, lub na wycieczki w branży hotelarskiej. Dostępny jest w wersji z 16 lub 19 miejscami dla pasażerów. Jako 16-osobowy, TGE Intercity oferuje miejsce na wózek inwalidzki z tyłu po zdemontowaniu czterech siedzeń. W wersji 19-osobowej operator zyskuje zwiększoną pojemność pasażerską.



MAN TGE Coach to minibus przeznaczony dla wymagających grup turystycznych i indywidualnego transportu pasażerskiego. Do 16 pasażerów może cieszyć się wysokiej jakości, regulowanymi skórzanymi fotelami i dodatkową przestrzenią na nogi. Zapewnia to komfortową podróż, szczególnie na dłuższych trasach. Podłoga z efektem drewna, wewnętrzne panele z wysokiej jakości materiałów i nastrojowe oświetlenie stanowią wizualne akcenty. Dodatkowe cechy to przestronny bagażnik, dostępny przez tylną klapę, oraz szyby zapewniające prywatność.
Oba minibusy MAN oferują pasażerom wygodny dostęp dzięki elektrycznym drzwiom odskokowym po stronie pasażera. Oddzielny system klimatyzacji w przedziale pasażerskim również należy do wyposażenia standardowego. Pomocniczy system klimatyzacji o mocy 13 kW automatycznie zapewnia wystarczającą ilość świeżego powietrza i komfortową temperaturę. Chłodne powietrze dociera do każdego pasażera przez półki bagażowe z zestawami serwisowymi i nawiewami. Minibusy z napędem na tylne koła i silnikiem o mocy 120 kW (163 KM) są dostępne z manualną 6-biegową skrzynią biegów (tylko Intercity) lub nową 8-biegową automatyczną skrzynią biegów. Dopuszczalna masa całkowita minibusów wynosi pięć ton.
MAN TGE Combi
Do przewozu pasażerów, producent pojazdów użytkowych z Monachium ma w swoim programie fabrycznym również MAN TGE combi van z trzema liniami produktowymi: Basic, Shuttle i Mobility. Pojazd o masie 3,5 tony, przeznaczony dla maksymalnie ośmiu pasażerów, wyróżnia się możliwością łączenia przewozu pasażerów i ładunku. TGE Combi jest dostępny z dwoma wysokościami dachu, dwoma rozstawami osi oraz napędem na przednie, tylne i wszystkie koła.
Współpraca z firmami konwersyjnymi
MAN TGE cieszy się również rosnącą popularnością wśród firm zajmujących się przebudową autobusów w całej Europie. Przykładem jest minibus niskopodłogowy Civitas Economy holenderskiego producenta Tribus. Pojazd o masie 3,5 tony, przeznaczony dla maksymalnie ośmiu pasażerów, może być również elastycznie wykorzystywany w transporcie publicznym dzięki elektronicznemu wyświetlaczowi celu, częściowo obniżonej podłodze z rampą dla wózków inwalidzkich, systemowi podłogowemu Triflex Air ze składanymi siedzeniami i szerokim drzwiom Metro.