Marcin Jabłoński: Chciałbym, aby w naszym powiecie funkcjonował Powiatowy Zakład Transportu!

1 miesiąc temu

– W rozmowach z mieszkańcami naszego powiatu słyszę o problemach z komunikacją. Starsze, często schorowane osoby żalą się, iż nie mają jak dotrzeć do lekarza, na rehabilitację, badania, czy po prostu do swoich wnuków. Moi rodzice mieszkają w gminie Waśniów. Na własnej skórze przekonują się, iż ich sąsiedzi, którzy aut nie mają, mają trudności z dotarciem na badania, czy wizytę lekarską. Zdarza się, iż gdy tylko dowiedzą się, iż moi rodzice wybierają się do Ostrowca Św. „zabierają się” z nimi, aby zrobić zakupy, czy załatwić pilne sprawy – mówi Marcin Jabłoński, radny Rady Powiatu Ostrowieckiego.

Przyznaje, iż w rozmowach z mieszkańcami powiatu często słyszy, iż problem z dostępem do środków transportu publicznego jest ogromny. Niestety busy, czy autobusy, które kursują aktualnie nie zaspokajają dostatecznie ich potrzeb. Rozwiązaniem jest powołanie Powiatowego Zakładu Transportowego.

Marcin Jabłoński przyznaje taka forma pomocy mieszkańcom sprawdziła się w wielu innych powiatach w Polsce, m.in. w powiecie opatowskim. Tam Powiatowy Zakład Transportu powołano uchwałą Rady Powiatu Opatowskiego z dnia 19 sierpnia 2019 roku. Głównym celem Zakładu Transportu jest likwidacja „białych plam” komunikacyjnych. Od 2019 roku zakład utworzył 110 linii autobusowych z czego w tej chwili funkcjonuje 42 linie komunikacyjne. Od stycznia 2024 funkcjonować będzie 49 połączeń komunikacyjnych. PZT wykonuje przewozy w zakresie lokalnego transportu publicznego. Powiat Opatowski jako pierwszy utworzył linię komunikacyjną do Świętokrzyskiego Centrum Onkologii w Kielcach. Zakład realizuje także zadania w zakresie zapewnienia dowozu placówkom przyjętym do realizacji na podstawie porozumień samorządowych.

Marcin Jabłoński, kandydat do Rady Powiatu Ostrowieckiego z KW Perspektywa
fot. Łukasz Grudniewski/naOSTRO.info

– Pokusiłem się też o analizę budżetu tego Zakładu. Wynika z niej, iż w 2019 roku wykonanie budżetu wyniosło 78 907,27 zł, w 2020 – 777 108,32 zł, w 2021 – 1 763 898,49 zł, w 2022 – 2 474 042,53 zł, 2023 – 2 770 017,07 zł, a plan wydatków na ten rok kształtuje się w wysokości 3 558,186,00 zł. W 2019 roku sprzedano 199 biletów jednorazowych i 105 miesięcznych, a w roku 2023 (do końca listopada) – 58 568 biletów jednorazowych i 3 589 biletów miesięcznych. To pokazuje jakim cieszy się zainteresowaniem – mówi Marcin Jabłoński.

Dodaje, iż miejsc na utworzenie bazy dla tego typu transportu w powiecie ostrowieckim nie brakuje. Powiat posiada bowiem bazę służb drogowych przy ulicy Siennieńskiej. Tam docelowo mogłyby garażować busy do przewozu pasażerów. Oczywiście temat można poszerzyć poprzez współpracę z lokalnymi samorządami.

– Małe busy byłyby ekonomiczne, a częstotliwość kursów uzgodniona byłaby z mieszkańcami poszczególnych samorządów – wyjaśnia Marcin Jabłoński.

Tłumaczy, iż tuż przy nowej bazie Miejskiego Zakładu Komunikacji w Ostrowcu Świętokrzyskim również znajdują się tereny, na których powstać mogłaby zajezdnia dla busów Powiatowego Zakładu Transportowego.

Materiał Wyborczy KW Perspektywa

Idź do oryginalnego materiału