Maszyna TBM wydrążyła już 413metrów tunelu na odcinku S19 Rzeszów-Babica [film]

carpatiabiznes.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: biznes portal podkarpacie podkarpacki praca inwestycje turystyka


S19. Maszyna TBM (Karpatka) wydrążyła 413 metrów tunelu na budowanym odcinku S19 Rzeszów-Babica.

Taką informację otrzymaliśmy w rzeszowskim oddziale GDDKiA.

W chwili obecnej tunel drążony jest w kierunku Rzeszowa (lewa nawa).

Tak wygląda tunel drążony przez Karpatkę na S19 Rzeszów Południe – Babica.

Budowa odcinka S19 Rzeszów – Babica: najważniejszy etap Via Carpathia

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi istotny element międzynarodowego szlaku Via Carpathia. Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych.

Tunel na S19: najdłuższy w regionie

Najbardziej spektakularnym elementem tego odcinka będzie tunel o długości 2,2 km, który zostanie poprowadzony przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce Wschodniej, wyposażony w nowoczesne systemy wentylacji, oświetlenia, monitoringu i bezpieczeństwa. Tunel powstaje dzięki użyciu specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które pozwalają na szybkie i precyzyjne drążenie w trudnych warunkach geologicznych.

Obiekty inżynieryjne

Oprócz tunelu, budowa obejmuje realizację 6 estakad i wiaduktów, które umożliwią pokonanie dolin oraz skrzyżowań z lokalnymi drogami. Szczególną uwagę zwrócono na minimalizację wpływu na środowisko naturalne poprzez zastosowanie ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt i nasadzeń roślinności.

Finansowanie i harmonogram

Inwestycja, realizowana w systemie „projektuj i buduj”, jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz budżetu państwa. Koszt odcinka wynosi około 2,23 miliarda złotych. Prace budowlane rozpoczęły się w 2022 roku, a ich zakończenie planowane jest na 2026 rok.

Znaczenie dla regionu

Budowa odcinka S19 Rzeszów – Babica znacząco usprawni komunikację na osi północ-południe, poprawiając dostępność transportową Podkarpacia. Droga odciąży lokalne trasy od ruchu tranzytowego, skróci czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo podróży. To także istotny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu, sprzyjający inwestycjom i turystyce.

Odcinek S19 Rzeszów – Babica jest budowany przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.

Idź do oryginalnego materiału