S19. Maszyna TBM (Karpatka) wydrążyła 413 metrów tunelu na budowanym odcinku S19 Rzeszów-Babica.
Taką informację otrzymaliśmy w rzeszowskim oddziale GDDKiA.
W chwili obecnej tunel drążony jest w kierunku Rzeszowa (lewa nawa).
Tak wygląda tunel drążony przez Karpatkę na S19 Rzeszów Południe – Babica.
Budowa odcinka S19 Rzeszów – Babica: najważniejszy etap Via Carpathia
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów – Babica, stanowi istotny element międzynarodowego szlaku Via Carpathia. Ten 10-kilometrowy fragment drogi to jedno z największych wyzwań inżynieryjnych w regionie Podkarpacia, obejmujące skomplikowane prace ziemne, budowę tunelu oraz licznych obiektów mostowych.
Tunel na S19: najdłuższy w regionie
Najbardziej spektakularnym elementem tego odcinka będzie tunel o długości 2,2 km, który zostanie poprowadzony przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce Wschodniej, wyposażony w nowoczesne systemy wentylacji, oświetlenia, monitoringu i bezpieczeństwa. Tunel powstaje dzięki użyciu specjalistycznych maszyn TBM (Tunnel Boring Machine), które pozwalają na szybkie i precyzyjne drążenie w trudnych warunkach geologicznych.
Obiekty inżynieryjne
Oprócz tunelu, budowa obejmuje realizację 6 estakad i wiaduktów, które umożliwią pokonanie dolin oraz skrzyżowań z lokalnymi drogami. Szczególną uwagę zwrócono na minimalizację wpływu na środowisko naturalne poprzez zastosowanie ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt i nasadzeń roślinności.
Finansowanie i harmonogram
Inwestycja, realizowana w systemie „projektuj i buduj”, jest finansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz budżetu państwa. Koszt odcinka wynosi około 2,23 miliarda złotych. Prace budowlane rozpoczęły się w 2022 roku, a ich zakończenie planowane jest na 2026 rok.
Znaczenie dla regionu
Budowa odcinka S19 Rzeszów – Babica znacząco usprawni komunikację na osi północ-południe, poprawiając dostępność transportową Podkarpacia. Droga odciąży lokalne trasy od ruchu tranzytowego, skróci czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo podróży. To także istotny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu, sprzyjający inwestycjom i turystyce.
Odcinek S19 Rzeszów – Babica jest budowany przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.