Mercedes wciąż stawia na kombi. Ale to najnowsze jest przełomowe

7 godzin temu

Takiego Mercedesa jeszcze nie było. Właśnie debiutuje CLA Shooting Brake, czyli pierwsze elektryczne kombi w historii tego producenta. Spokojnie, na wariant spalinowy również przyjdzie czas.

Mimo iż SUV-y i crossovery trzęsą w tej chwili rynkiem, Mercedes upiera się, iż w tym zwariowanym świecie wciąż jest miejsce na poczciwe kombi, W rezultacie CLA Shooting Brake doczekało się trzeciej generacji.

Mercedes CLA zadebiutował w marcu tego roku. Powstał na zupełnie nowej platformie. fot. Mercedes

Podobnie jak zwyczajne CLA najnowsze wcielenie opartego na nim kombi zachowuje charakterystyczny pas przedni, w którym zamiast tradycyjnej osłony chłodnicy znajduje się czarny panel ze 142 podświetlanymi trójramiennymi gwiazdami.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/concept-amg-gt-xx-spektakularny-zwiastun-przyszlosci-mercedesa,aid,5377

Więcej centymetrów, mniej litrów

Najnowsze wydanie Mercedesa CLA Shooting Brake mierzy 472 cm długości, 185 cm szerokości oraz 147 cm wysokości. Oznacza to, iż jest ono o 3,5 cm dłuższe, 2,5 cm szersze oraz o 2,7 cm wyższe niż poprzednik.

Dodatkowo zwiększeniu uległ rozstaw osi, który wydłużono aż o 6,1 cm – do 279 cm. W efekcie należy spodziewać się wyraźnie większej kabiny niż do tej pory, choć pojemność bagażnika uległa zmniejszeniu.

Bagażnik standardowo mieści 455 l, czyli o 30 l mniej niż wcześniej. fot. Mercedes

Obecnie pomieści on 455 l, czyli o 30 l mniej niż wcześniej. Kanapa składa się w proporcji 40:20:40, co pozwala na uzyskanie 1290 l (-60 l mniej niż uprzednio).

Ale niedobór litrów za kabiną pasażerską rekompensuje pojawienie się dodatkowego bagażnika (frunk) z przodu. Ma on aż 101 l pojemności.

https://magazynauto.pl/testy/mercedes-c-300-de-kombi-test-dane-techniczne-silnik-wymiary-zasieg-spalanie-bagaznik-cena-czy-warto-kupic,aid,5286

Dach ze świecącymi gwiazdkami

Niemcy w Mercedesie CLA Shooting Brake 3. generacji szczególnie dumni są z dachu panoramicznego, rozciągającego się od przedniej szyby aż po tylny spojler. Powstał on z termoizolacyjnego, laminowanego szkła ze specjalną powłoką odbijającą podczerwień i z drugą, niskoemisyjną powłoką od strony kabiny.

Co ciekawe, jest on oświetlany przez 158 punktów w formie gwiazd, osadzonych w szklanej tafli. Ich kolor samoczynnie dopasowuje się do barwy oświetlenia nastrojowego. Dach panoramiczny pozwala ponadto na zmianę stopnia przepuszczania światła, co odbywa się wyjątkowo szybko.

W dach panoramiczny wtopiono 158 gwiazd Mercedesa. fot. Mercedes

Wewnątrz najnowszego dziecka Mercedesa dominuje prosty kokpit, zaokrąglony na obu bocznych końcach. Standardowo łączy on w sobie 10,25-calowy zestaw wskaźników z 14-calowym ekranem centralnym.

Opcjonalnie dostępne są kolejne wyświetlacze – 14-calowy po stronie pasażera oraz rozbudowany head-up.

https://magazynauto.pl/testy/mercedes-amg-sl-55-4matic-test-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-spalanie-cena,aid,5264

Dwie wersje silnikowe na początek

Początkowo nowy Mercedes CLA Shooting Brake będzie oferowany na rynku wyłącznie w odmianach elektrycznych. Obie korzystają z 800-woltowej architektury elektronicznej, silników synchronicznych z magnesami trwałymi oraz z dwubiegowej przekładni.

Tylnonapędowe CLA Shooting Brake 250+ rozwija 272 KM mocy i 335 Nm maksymalnego momentu, co przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 s i prędkość maksymalną 210 km/h. Z kolei odmiana 350 4Matic ma dwa silniki oferujące 354 KM i 515 Nm.Osiągi? 100 km/h pojawia się tutaj po 5,0 s, a prędkość maksymalna to również 210 km/h.

W aucie elektrycznym ważniejszy od tej ostatniej jest jednak zasięg. Wynosi on 730 km w mocniejszym wariancie i aż 761 km w słabszym (zgodnie z WLTP).

Oba modele czerpią prąd z baterii litowo-jonowej o pojemności użytkowej 85 kWh. Maksymalnie przyjmuje ona prąd z mocą 320 kW, w efekcie czego wystarczają 22 minuty, aby naładować ją w zakresie 10-80%. Ładowarka pokładowa ma moc 22 kW.

Prosty w rysunku kokpit ze standardowymi dwoma ekranami i m.in. wbudowanymi usługami Google. fot. Mercedes

Premiera w marcu 2026 roku

Nowy Mercedes CLA Shooting Brake do Europy trafi w marcu 2026 roku. Początkowo dostępny będzie w odmianach czysto elektrycznych, ale niedługo później uzupełnią je wersje z 1,5-litrowym silnikiem turbodoładowanym i systemem miękkiej hybrydy.

W układzie przeniesienia napędu znajdzie się 8-biegowa przekładnia automatyczna, z której moment obrotowy ma trafiać do kół przednich lub do obu osi. Do wyboru będą dwie różne moce.

Cena? Tego Niemcy na razie nie podali, ale w Polsce CLA 250+ startuje z pułapu 228 900 zł, a 350 4Matic – z 274 900 zł. Pamiętać należy, iż obie kwoty można zmniejszyć od 18 750 do 40 000 zł, dzięki programowi NaszEauto.

2055

Idź do oryginalnego materiału