Metrobus w Opolu będzie odjeżdżał co 5 minut. Dlatego władze miasta chcą, by mieszkańcy zrezygnowali z poruszania się osobówkami. Wszystko na rzecz nowego rozwiązania wzorowanego tym stosowanym w Brazylii i USA.
– To rozwiązanie pomiędzy transportem szynowym a autobusowym. Mówimy tu o jakości transportu szynowego i elastyczności transportu autobusowego. Nasza trasa metrobusowa będzie wybudowana w śladzie trasy średnicowej. Ona świetnie skomunikuje obie strony miasta – przekonuje Małgorzata Stelnicka, wiceprezydent Opola.
Analizy w zakresie takich inwestycji robiła Warszawa, Płock czy Poznań. W BRT pominięto osiedle Metalchem, które i tak jest mocno odseparowane komunikacyjnie od reszty miasta.
Metrobus w Opolu ma mieć dwie linie
Tomasz Zawadzki, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego w opolskim ratuszu, mówi o pierwszych dwóch liniach na tej trasie: nr 2 i nr 15.
– Linia nr 2 będzie podobnym hitem jak szybka linia nr 1 w naszym mieście. Będzie kursowała od Wschodniej, przez Ozimską i później Struga, Pasieką, kończąc na pętli przy Dambonia. Linia nr 15 przejdzie zmianę. Będzie startowała przy alei Witosa, potem przejedzie Pużaka, Rataja, Katowicka, Ozimską, przez Dworzec Opole Główne, korytarz BRT, kończąc przez Prószkowską w Szczepanowicach albo Wójtowej Wsi. Autobusy w szczycie będą jeździć co 5 min – zaznacza.
Korytarzem BRT będą mogli się poruszać też inni przewoźnicy. Również prywatni.
Metrobus w Opolu skróci czas przejazdu?
Autobus nr 15 między dworcem a kampusem Politechniki Opolskiej przy ul. Prószkowskiej w godzinach porannego szczytu jedzie choćby 30-40 min. W nowym systemie (BRT) tę trasę pokona choćby w 6 min. Jak? Trzeba popracować nad uprzywilejowaniem przejazdu autobusu.
– To ciągła praca z systemem ITS i Miejskim Zarządem Dróg w Opolu, który tym systemem zarządza – przekonuje Tadeusz Stadnicki, prezes MZK Opole.
Spółka MZK Opole w tej chwili posiada 108 autobusów, ale będzie dysponowała 113 pojazdami. Co z kadrą? Będzie trzeba obsadzić 18 dodatkowych etatów.
Istnieje ryzyko, iż autobusy kursujące co 5 min będą wygenerować jeszcze większe korki. – Nie widzimy takiego zagrożenia. Wręcz przeciwnie, nasze dane wskazują, iż tak nie będzie. Mimo to zachęcam kierowców do kupowania biletu autobusowego. Popyt na takie rozwiązania jest wysoki – przekonuje Małgorzata Stelnicka.
Nowy most przez Odrę ma powstać do 2029 roku
Przypomnijmy, iż dwukilometrowa trasa, której elementem jest nowy most przez Odrę, pobiegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej i połączy rondo przy ul. Struga z rondem zaplanowanym na ul. Prószkowskiej. W jej ramach powstaną trzy mosty: nad Młynówką, Odrą i Kanałem Ulgi.
Projekt miasto realizuje w ramach programu FEnIKS. – To największa dotacja w historii miasta – podkreśla Arkadiusz Wiśniewski. – Symboliczny czek na 180 mln zł przekazałem wiceprezydent Małgorzacie Stelnickiej. Za inwestycję odpowiada Miejski Zarząd Dróg.
– Dokumentacja projektowa znajduje się już w zaawansowanym stadium. W 2026 roku podpiszemy umowę i ogłosimy przetarg na wykonawcę. Do 2029 roku zakończymy i rozliczymy całość prac – dodaje Małgorzata Stelnicka.
Cały projekt opiewa na 270 mln zł.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania