Miasto zaczyna przygotowania do przebudowy jednego z najbardziej rozpoznawalnych skrzyżowań w Krakowie – węzła Bagatela. Zanim pojawią się ekipy budowlane i w rejon Karmelickiej wjadą ciężkie maszyny, urzędnicy zapraszają przedsiębiorców działających w tej okolicy na rozmowę. To początek przygotowań do inwestycji, która ruszy w pierwszym kwartale 2026 roku i potrwa do listopada.
Spotkanie informacyjne odbędzie się 19 grudnia 2025 roku o godz. 12 w siedzibie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej przy ul. Garbarskiej. Organizują je Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Wydział ds. Przedsiębiorczości i Innowacji Urzędu Miasta. Celem jest pokazanie zakresu planowanych prac, wstępnego harmonogramu oraz wysłuchanie uwag przedsiębiorców dotyczących organizacji ruchu w czasie remontu. Miasto chce uniknąć powtórki z wcześniejszych modernizacji w centrum, kiedy zamknięcia ulic i ograniczenia w ruchu mocno uderzały w lokalny handel i gastronomię.
Przebudowa węzła Bagatela obejmie wymianę torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, oświetlenia i odwodnienia, a także modernizację układu drogowego od skrzyżowania Dunajewskiego – Karmelicka – Podwale aż po przebudowany odcinek przy ul. Rajskiej. W planie jest również przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej. W praktyce to całkowity remont jednej z najintensywniej użytkowanych przestrzeni w centrum miasta – skrzyżowania, przez które codziennie przejeżdżają dziesiątki tysięcy pasażerów.
Po zakończeniu inwestycji torowisko zostanie dostosowane do osi torów na sąsiednich, wcześniej zmodernizowanych odcinkach, dzięki czemu znikną kontrałuki, a tramwaje będą mogły poruszać się płynniej. Nowe łuki mają mieć większe promienie, a układ torowy umożliwi swobodne mijanie się tramwajów i autobusów. Modernizacja ma poprawić nie tylko stan techniczny infrastruktury, ale też uporządkować i uatrakcyjnić przestrzeń w rejonie Teatru Bagatela.
Projekt zakłada wykonanie torowiska z prefabrykowanych płyt zintegrowanych z granitową kostką, co ma zwiększyć trwałość nawierzchni i ograniczyć późniejsze prace naprawcze. Zmiany pojawią się również na powierzchni – w miejscu obecnych miejsc parkingowych wzdłuż Karmelickiej zaplanowano pas zieleni, a w pobliżu teatru powstaną nowe zieleńce. Zieleń ma objąć niemal cały odcinek od ul. Garbarskiej do przystanku tramwajowego, z pozostawieniem dojazdów do kamienic.
Część drzew zostanie przesadzona, pozostałe przejdą pielęgnację. Przystanek przy Teatrze Bagatela zostanie zmodernizowany i wyłożony kamienną kostką w neutralnym, szarym kolorze. Chodniki wykonane zostaną z materiałów nawiązujących do obecnej zabudowy, a asfalt zniknie z większości skrzyżowania – pozostanie tylko na pasie rowerowym prowadzącym od ul. Straszewskiego w kierunku ul. Dunajewskiego i Basztowej. Dzięki temu przestrzeń zyska bardziej spójny i elegancki wygląd.
Koszt inwestycji szacowany jest na około 20 milionów złotych.

1 godzina temu











![Koniec flufenacetu. Kiedy? Co zamiast niego na wyczyńca polnego? [LISTA SUBSTANCJI]](https://static.tygodnik-rolniczy.pl/images/2025/12/05/597808.webp)

