Miasto wyliczyło, iż o 1,7 mln samochodów mniej wjechało do Śródmieścia. Minął rok nowej polityki parkingowej

1 tydzień temu

Wraz z początkiem grudnia minął rok od wprowadzenia rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania (SPP) w Katowicach. Statystyki zebrane między marcem a listopadem 2024 roku potwierdzają, iż przedsięwzięcie przyczyniło się do zauważalnego spadku liczby pojazdów wjeżdżających do Śródmieścia – w analizowanym okresie odnotowano blisko 1,7 mln samochodów mniej niż w analogicznym czasie 2023 roku. Ruch tranzytowy, czyli pojazdy przejeżdżające przez Katowice bez zatrzymywania się w centrum, pozostał na stosunkowo stałym poziomie (około 7 mln wjazdów).

Głównym celem rozszerzenia SPP było zwiększenie rotacji miejsc parkingowych i ograniczenie napływu aut spoza miasta, tak aby mieszkańcy Katowic mogli łatwiej znaleźć miejsce do parkowania.

Za istotny rezultat uznaje się także wzrost liczby osób zameldowanych w Katowicach. O ile w 2022 roku zameldowało się tutaj prawie 17 tys. osób, to w 2023 roku było to już ponad 19 tys. W bieżącym roku – do końca listopada – wpłynęło 16,7 tys. wniosków o meldunek. To ważna informacja w kontekście Parkingowych Kart Mieszkańca, które umożliwiają tańsze bądź bezpłatne parkowanie w SPP.

Z uwagi na sugestie mieszkańców pojawiają się wnioski o dalsze rozszerzenie strefy – na przykład w rejonie Koszutki.

„Mamy sygnały od mieszkańców z niektórych miejsc znajdujących się tuż przy strefie płatnego parkowania, mówiące iż konieczne jest rozszerzenie strefy. Wnioskuje o to Rada Dzielnicy Koszutka. Rozszerzenie strefy wymaga przeprowadzania stosownych badań i przeprowadzania konsultacji społecznych, więc jest procesem złożonym. Nie mówimy jednak, iż obecny kształt strefy jest jej kształtem finalnym” – tłumaczy Roman Buła, naczelnik wydziału budynków i dróg. Równolegle rośnie popularność centrów przesiadkowych (m.in. w Brynowie i Zawodziu), gdzie parkuje łącznie ponad 17 tys. pojazdów miesięcznie.

W ciągu roku skontrolowano ponad 1,5 mln pojazdów pod kątem opłacenia parkowania, wystawiając przy tym ponad 68 tys. dodatkowych opłat karnych. Jednocześnie kierowcy zrealizowali 2,329 mln płatności za parkowanie – w parkomatach, aplikacjach lub w formie abonamentu. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych środki pozyskane z opłat parkingowych muszą zostać przeznaczone na transport publiczny, infrastrukturę pieszą lub rowerową oraz zieleń miejską.

Idź do oryginalnego materiału