Michał Adamski – artysta fotograf

1 rok temu

Prezentujemy sylwetkę artysty fotografa – Michała Adamskiego, mieszkańca Lubonia o głębokich lubońskich korzeniach, specjalizującego się w fotografii dokumentalnej. W swojej artystycznej działalności śledzi świat, koncentrując się na tematach społecznych. Prace Michała Adamskiego to szczera, subiektywna opowieść o człowieku w wymiarze egzystencjalnym, społecznym i politycznym.

Lubońskie rodowody

Lubońska dzielnica Lasek to dawna wieś założona w XVIII wieku na polach majętności wirowskiej przez Augustyna Działyńskiego. Dziś prawie już zatraciła swój niegdysiejszy rolniczy charakter. Kilka jeszcze gospodarstw, przez cały czas zauważalny pejzaż pól i łąk, ale życie większości mieszkańców zyskało już zupełnie miejski charakter.

Dzisiaj rodowici mieszkańcy lubońskiego Lasku zadziwiają świat swoimi artystycznymi talentami, swoim uważnym oglądem rzeczywistości poprzez oko fotograficznego obiektywu. Taką osobą jest Pan Michał Adamski, którego rodzice Roman i Izabela Adamscy, mieszkający przy ulicy Jana Sobieskiego, z zaangażowaniem uprawiali laskowskie łany. Byli spadkobiercami rolniczych tradycji Lasku, sięgających jeszcze osadników z Bambergu, z których wywodził się Pan Roman Adamski. Jego syn Michał, idąc tropem przetartym przez rodziców, ukończył Akademię Rolniczą w Poznaniu. Jednak z czasem pojawiło się zainteresowanie fotografią, która stała się pasją, zawodem i sposobem na życie.

Artystyczne osiągnięcia

Dzisiaj Michał Adamski to ceniony w kraju i na świecie artysta fotografii, wystawiający swoje prace w wielu galeriach – w Polsce oraz w USA, Portugalii, Niemczech, Francji i Litwie. W 2015 roku był stypendystą Marszałka Województwa Wielkopolskiego, a w 2017 – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, a także kolektywu Archiwum Protestów Publicznych. Tajniki fotografii zgłębiał podczas studiów w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). Współtworzy poznańską Fundację i Galerię Pix.House, która skupia środowisko twórców fotografii artystycznej i jednocześnie prezentuje i popularyzuje prace artystów.

Fotograficzne poszukiwania

Specjalnością Michała Adamskiego jest fotografia dokumentalna. Laik mógłby przypuszczać, iż ten nurt fotografii jest sposobem utrwalania elementów naszej rzeczywistości. I tak jest w istocie, ale już w wieku XX fotografia dokumentalna stała się czymś więcej. Artysta pokazując pewne wycinki życia, wydobywa je z tła, uwypukla, nadaje im szczególny sens poprzez swój subiektywny sposób ich ujęcia. Fotograficzny obraz to przecież gra światła i cienia, ostrości i nieostrości, koloru i jego braku i jeszcze wielu innych narzędzi, których świadomie używa fotograf w procesie tworzenia fotografii – od naciśnięcia migawki do ostatecznej obróbki dzieła. Tak więc fotografia dokumentalna jest sposobem interpretacji świata, poruszania wrażliwości odbiorcy, zaproszeniem do refleksji, rozmową o świecie, w którym żyjemy. Takie właśnie są prace Michała Adamskiego, który specjalizuje się w długoterminowych projektach dokumentalnych.

Wybrane projekty artysty

Dwa ważne z nich dotyczą Węgier, są owocem licznych podróży Autora do tego kraju. Pierwszy, pt. „Pies o dwóch ogonach”, to obraz przemian nacjonalistycznych kraju pod rządami Viktora Orbana. Autor demaskuje w swych pracach symbole autorytarnej władzy (np. pomniki – megalomania władzy, płot – znak zamknięcia się na świat), pokazuje absurdy Orbanowskich Węgier. I nie jest to podróż w nieznane, bo przecież węgierskie sojusze polskiego obozu władzy wynoszone były na sztandary propagandy wielokrotnie, a Węgry stawiane Polakom za wzór. Wyprawa z aparatem w te okolice jest więc próbą zrozumienia mechanizmów przemian społecznych i politycznych także, a może przede wszystkim, naszego kraju. Jej zwieńczeniem było wydanie książki pt. „Two tailed dog” („Pies o dwóch ogonach”).

Drugi projekt węgierski dotyczył nielicznej już grupy mieszkańców wsi Derenk – potomków polskich emigrantów. Dziś żyją w rozproszeniu, ale zachowali poczucie swych polskich korzeni. Projekt jest serią fascynujących portretów oraz fotografii miejsc – śladów nieistniejącej wsi. To opowieść o przemijaniu tego, co materialne i trwałości tego, co duchowe, co zapisane w ludzkiej tożsamości.

Najbardziej osobistą fotograficzną podróżą Michała Adamskiego była relacja z doświadczenia straty – straty Rodziców, którzy odeszli w tym samym roku. Artysta stworzył serię zdjęć w formie fotoksiążki pt. „Nie mogę przebrnąć przez chaos”. Praca znalazła się na liście nominacji konkursu na Fotograficzną Publikację Roku Fotofestiwalu w Łodzi i ENCONTROS DA IMAGEM Photo Festival w Bradze.

Artysta społecznik

Dzięki Panu Michałowi Adamskiemu powstała w Luboniu jedyna w swoim rodzaju galeria, galeria uliczna. Przy ulicy Jana Sobieskiego na betonowym prywatnym ogrodzeniu prezentowane są prace fotografii dokumentalnej z Galerii Pix.house, o czym pisaliśmy w czerwcowym numerze „Gazety Lubońskiej”. Warto podkreślić, iż jest to inicjatywa całkowicie oddolna, niezależna, będąca wyrazem zaangażowania Michała Adamskiego w to, co lokalne, lubońskie. To wyraz przekonania Artysty, iż najważniejszy i najciekawszy jest człowiek, zarówno jako obiekt fotograficznych poszukiwań, jak i odbiorca dzieła.

Warto przyglądać się ludziom i światu oczyma artysty Michała Adamskiego. Najłatwiej poprzez jego stronę internetową www.adamskimichal.com lub książkowe publikacje.

Aleksandra Radziszewska

Zdjęcie z projektu „Pies o dwóch ogonach”, przedstawiające wielki 12-metrowy pomnik Huzara, stojący w szczerym polu, obok jednej z węgierskich wsi fot. Michał Adamski
Stronice książki „Nie mogę przebrnąć przez chaos” fot. Michał Adamski
Michał Adamski na tle lubońskiej galerii ulicznej fot. Sławomir Tobis
Michał Adamski w pracy fot. Damian Chrobak
Idź do oryginalnego materiału