Mielec doczeka się nowej drogi do autostrady? Ruszył istotny etap inwestycji

6 godzin temu
Zdjęcie: Nowa droga do A4 coraz bliżej. | foto GDDKIA


Choć samo opracowanie STE to dopiero pierwszy etap, już teraz wiadomo, iż zainteresowanie było duże – zgłoszono dziewięć ofert. Ich ceny mieszczą się w przedziale od około 1,5 do 2,5 mln zł brutto. Kwota, jaką zamawiający – Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich – przeznaczył na realizację tego zadania, to 2,7 mln zł. Teraz trwa analiza złożonych propozycji.

Droga, która odciąży region

Nowy odcinek DW985 ma mieć około 22 kilometry i połączyć rondo na osiedlu Rzochów w Mielcu (na wschodniej obwodnicy miasta) z węzłem Dębica Wschód na autostradzie A4. Inwestycja ma najważniejsze znaczenie dla mieszkańców Mielca i całego powiatu – obecna trasa wojewódzka prowadzi bowiem przez tereny zabudowane, co powoduje korki i obniża bezpieczeństwo na drogach.

Głównym celem projektowanej drogi jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości i poprawa dostępności komunikacyjnej strefy przemysłowej w Mielcu. To z kolei może przełożyć się na większe zainteresowanie inwestorów i wzrost atrakcyjności całego regionu.

Trzy warianty nowej trasy

Firma, która wygra przetarg, będzie miała dziewięć miesięcy na przygotowanie koncepcji inwestycji. Dokumentacja musi zawierać:

  • trzy warianty przebiegu nowego odcinka DW985,
  • dwa warianty rozbudowy węzła „Dębica Wschód” na A4,
  • dwa warianty modernizacji skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową 1288R w Zawadzie,
  • rozwiązania dotyczące ronda w Pustyni na drodze powiatowej.

Zgodnie z planami samorządu województwa, rozważane jest również przejęcie drogi powiatowej na odcinku Zawada – Pustynia. Dzięki temu cała trasa – od ronda w Rzochowie do węzła autostradowego – mogłaby funkcjonować jako jeden, spójny ciąg komunikacyjny o znaczeniu regionalnym.

Nowa droga ma być nie tylko wygodna, ale przede wszystkim funkcjonalna – z odpowiednim przekrojem, skrzyżowaniami i rondami, które ułatwią włączanie się do ruchu. Przewidziano także możliwość poprowadzenia jej poza terenami zabudowanymi, co zwiększy bezpieczeństwo i zmniejszy uciążliwość dla mieszkańców.

Po podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał dziewięć miesięcy na opracowanie dokumentacji. Dopiero na tej podstawie możliwe będzie wybranie ostatecznego wariantu przebiegu trasy, rozpoczęcie procedury środowiskowej i planowanie dalszych etapów inwestycji – w tym uzyskanie decyzji administracyjnych i przygotowanie projektu budowlanego.

Nadzieja dla Mielca

Choć droga do realizacji inwestycji pozostało długa, to przetarg na opracowanie studium oznacza realny postęp. Po latach dyskusji, wniosków i planów pojawiła się konkretna inicjatywa, która może doprowadzić do rzeczywistej poprawy sytuacji komunikacyjnej Mielca i okolic.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w ciągu kilku lat Mielec może zyskać nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie z jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych w kraju – autostradą A4.

Idź do oryginalnego materiału