Mieszkańcy Malawy domagają się przywrócenia linii MPK nr 46

1 dzień temu
Autobus linii 46 jadący przez Malawę zapewniał przez kilka miesięcy ub. roku szybki dojazd studentom w okolice Uniwersytetu Rzeszowskiego przy alei Rejtana, a także ludziom pracującym na osiedlu Nowe Miasto. (Fot. Wit Hadło)

Od 1 stycznia autobusy MPK nr 46 nie zatrzymują się na żadnym z siedmiu przystanków w Malawie (gm. Krasne). Mieszkańcy mówią wprost, iż to skandal. Winią za to władze gminy Krasne. Przypominają, iż za poprzedniego wójta walczyli o to, żeby miejskie autobusy zabierały pasażerów z tej wsi.

Nowy wójt Jacek Maternia zezwolił na zatrzymywanie się „46” w Malawie, niestety tylko do końca minionego roku. Od pierwszego dnia 2025 r. przystanki są pomijane.

– Niestety wrócił stary koszmar, autobus jadący przez Malawę nie zatrzymuje się już na przystankach – mówią zdenerwowani mieszkańcy. – Nie rozumiemy tej chorej decyzji nowego wójta.

Mieszkańcy: – Będziemy walczyć o autobus MPK dla Malawy

Autobus linii 46 jadący przez Malawę zapewniał przez kilka miesięcy ub. roku szybki dojazd studentom w okolice Uniwersytetu Rzeszowskiego przy alei Rejtana, a także ludziom pracującym na osiedlu Nowe Miasto. Poza tym, jak przekonują mieszkańcy, linia ta obsługiwana przez MPK, to możliwość jazdy nowoczesnymi niskopodłogowymi autobusami, dostępny bilet elektroniczny, zdalne płatności, możliwość wsiadania wszystkimi drzwiami, a co za tym idzie brak opóźnień. Mieszkańcy Malawy przekonują, iż nie chcą obecnego przewoźnika, który jeździ do Malawy, czyli PKS-u. Ten autobus – dodają – jest non stop opóźniony, ludzie muszą stać w kolejce, aby wsiąść do niego wyłącznie przednimi drzwiami. To powoduje ogromne opóźnienia, nie mówić już o braku biletu elektronicznego i zdalnych płatności.

– My po prostu tego dziadostwa w Malawie nie chcemy! – mówią pasażerowie. – Dlatego apelujemy do kierowców linii 46, aby mimo wszystko zatrzymywali się w Malawie na przystankach i zabierali ludzi i jako mieszkańcy nie poddamy się w walce o autobus MPK dla Malawy! – apelują.

Władze gminy Krasne: – Nie będziemy wydawać ponad 100 tys. zł na nierentowną linię

Jacka Maternię, wójta gminy Krasne zapytaliśmy, dlaczego gmina nie zdecydowała się na sfinansowanie postojów autobusów MPK linii 46 w Malawie.

– W ub. roku przez kilka miesięcy „46” zatrzymywała się na siedmiu przystankach w Malawie – wyjaśnia wójt. – To był program pilotażowy, zaproponowany przez ZTM. Za zatrzymywanie się autobusów miejskich w tej miejscowości płaciliśmy miesięcznie tylko 300 zł. Zarząd Transportu Miejskiego zauważył zainteresowanie tym połączeniem i zażyczył sobie 142 tys. zł rocznie dofinansowania za to, iż autobus będzie się zatrzymywał w Malawie. To totalna różnica – 300 zł za miesiąc w ub. roku i 142 tys. za cały rok. Radni, choćby ci z Malawy, nie zgodzili się żeby wydawać aż tyle pieniędzy na autobusy tej linii i dlatego nie zatrzymują się w Malawie.

Wójt: – Linia nr 6 i autobusy PKS powinny wystarczyć

Wójt dodał, iż gmina Krasne nie jest stroną w porozumieniu dotyczącym linii 46. W tej sprawie porozumienie podpisały dwie gminy: Łańcut i miasto Rzeszów. Linia ta zaczyna się w Albigowej, dlatego dofinansowuje ją miasto Łańcut. Zdaniem wójta Materni, trzecia gmina – Krasne, nie powinna brać udziału w tym porozumieniu.

Włodarz gminy dodał, iż dziennie w dni robocze jest 7 kursów autobusu linii 46, jadącego przez Malawę. Z danych z listopada ub. roku wynika, iż tymi autobusami jeździ przez jeden dzień średnio tylko 27 osób. Jest to więc nierentowna linia i zdaniem wójta, wydawanie w skali roku 142 tys. zł to przesada. Tym bardziej, iż mieszkańcy Malawy mogą jeździć autobusami linii MPK nr 6 (w kierunku ul. Dąbrowskiego w Rzeszowie), którymi jeździ ponad dwa razy więcej osób dziennie, niż „46”, a ponadto koszt dofinansowania rocznego wynosi „tylko” 42 tys. zł.

– Gmina Krasne ma podpisane porozumienie z innym przewoźnikiem ZG PKS na kwotę 1,8 mln zł i na autobusach PKS-u nam najbardziej zależy, bo obsługują na terenie gminy Krasne bardzo dużo kursów – poinformował nas wójt Maternia.

ZTM: – Podrzeszowskie gminy dofinansowują linie MPK

Odpowiedź z ZTM w tej sprawie przekazał nam Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. Jak czytamy w piśmie Zarządu Transport Miejskiego, miasto Rzeszów jako organizator transportu publicznego może realizować komunikację miejska w obszarze gmin ościennych wyłącznie na bazie zawartych z samorządowcami porozumień.

” W porozumieniach samorządy wspólnie określają ilość linii, ich przebieg, częstotliwość kursowania autobusów z podziałem na dni robocze, dni nauki szkolnej oraz weekendy (rozkład jazdy) – informuje ZTM – a także wysokość dotacji, jaką gminy zobowiązują się w danym roku refundować, po uwzględnieniu wpływów z zakupionych przez mieszkańców biletów”.

ZTM podaje też, iż koszty organizacji linii komunikacji miejskiej w stu procentach spoczywają na barkach samorządów. Komunikacja miejska nie może korzystać z dofinansowań rządowych do wozokilometra, stąd też istnieje potrzeba refundacji części kosztów poprzez poszczególne samorządy, za pracę przewozową, która jest na ich terenie wykonywana. Wysokość refundacji pomniejszana jest przez wpływy z biletów. Kluczowa więc dla rentowności danej linii jest jak największa ilość pasażerów, którzy systematycznie z niej skorzystają.

Miasto Rzeszów: – Gmina Krasne zrezygnowała z linii 46 w Malawie

Przedstawiciele miejskiego przewoźnika, obsługującego linie MPK, wyjaśniają, iż na rok 2025 takie porozumienie zawarto z gminami: Boguchwała, Lubenia, Świlcza, Tyczyn i Łańcut. Gmina Krasne podjęła uchwałę o zawarciu porozumienia wyłącznie dla linii MPK nr 6. Prowadzony od 4 miesięcy pilotaż linii nr 46, pokazał spore zainteresowanie mieszkańców Malawy usługami komunikacji miejskiej MPK.

„Stąd też zarówno ZTM, jak i prezydent Rzeszowa, prowadzili intensywne rozmowy z gminą Krasne o utrzymaniu dotychczasowej obsługi Malawy linią nr 46 – czytamy w piśmie przesłanym przez ZTM.

Wyjaśniono w nim, iż gmina Krasne nie zdecydowała się jednak na podjęcie stosownej uchwały, a co za tym idzie, obsługa mieszkańców komunikacją miejską na linii 46 w miejscowości Malawa nie jest możliwa.

„Naszym celem jest przekonanie mieszkańców Rzeszowa i gmin ościennych, żeby zechcieli pozostawić samochody w domach i przesiąść się w sprawną, dostępną i komfortową komunikację publiczną” – takie stanowisko przedstawił Zarząd Transportu Miejskiego.

– kooperacja w zakresie realizacji transportu miejskiego poprzez korzystanie z nowoczesnego taboru daje mieszkańcom gminy możliwość komfortowego i regularnego przemieszczania się z miejsca zamieszkania w obszar miasta Rzeszów, co przyczynia się do zmniejszenia liczby samochodów na ulicach. Oferta biletów łączonych dla komunikacji miejskiej i komunikacji podmiejskiej ZG PKS-u (bilet Autobus + Autobus), a także dla transportu kolejowego (Zintegrowany bilet Pociąg + Autobus) stwarza jeszcze większe możliwości sprawnego i skutecznego przemieszczania się komunikacją publiczną”.

Tak więc, władze gminy Krasne nie zamierzają finansować postojów autobusów MPK linii nr 46, ale mieszkańcy planują walczyć o to, żeby jednak „46” zatrzymywała się w Malawie.

Idź do oryginalnego materiału