Mieszkańcy narzekają na stan dróg szutrowych. ZDMK apeluje

1 dzień temu

Choć trudno w to uwierzyć, na terenie Krakowa, zwłaszcza w dzielnicach peryferyjnych, wciąż można spotkać drogi szutrowe. Są to jedne z ostatnich reliktów dawnej infrastruktury, które dla wielu mieszkańców stały się codziennym problemem. Nierówności, ubytki i błoto to codzienność, szczególnie w okresach intensywnych opadów i po zimie.

Mieszkańcy nie kryją swojego niezadowolenia. „Mieszkam przy takiej drodze i przyznaję, iż zimą i wczesną wiosną jazda samochodem to prawdziwe wyzwanie. Doceniam, iż ZDMK realizuje doraźne naprawy, ale uważam, iż konieczne jest zaplanowanie długofalowych inwestycji w infrastrukturę tych dróg. Zdaję sobie sprawę, iż to kosztowne i skomplikowane, ale bez tego problem będzie się powtarzał każdego roku” – mówi Anna, mieszkanka jednej z takich ulic w dzielnicy Podgórze.

Inny mieszkaniec dodaje: „Cieszę się, iż drogowcy gwałtownie reagują na zgłoszenia, ale marzę o tym, aby moja ulica w końcu została trwale utwardzona. Tymczasowe rozwiązania nie wystarczają, gdyż problemy wracają po każdej zimie.”

Zarząd Dróg Miasta Krakowa przyznaje, iż drogi szutrowe stanowią wyzwanie, szczególnie w kontekście ich utrzymania. Drogi te, zwykle prowadzące do kilku lub kilkunastu domów, znajdują się głównie na obrzeżach miasta. Problemem nie jest jednak tylko ich nawierzchnia, ale przede wszystkim brak odpowiedniego odwodnienia.

ZDMK wskazuje, iż pokrycie dróg szutrowych nawierzchnią asfaltową bez odpowiedniego przygotowania może prowadzić do problemów z odprowadzaniem wody deszczowej. Bez odpowiedniej infrastruktury woda mogłaby zalewać pobliskie posesje i domy. Dlatego przebudowa takich dróg wymaga nie tylko ułożenia asfaltu, ale także budowy kanalizacji opadowej, rowów melioracyjnych oraz modernizacji istniejącej infrastruktury podziemnej.

Jak tłumaczy miejska jednostka naprawa dróg szutrowych to proces wymagający dużego zaangażowania i uwzględnienia wielu czynników. Prace rozpoczynają się od dostarczenia tłucznia, który jest głównym materiałem używanym do wyrównania i wzmocnienia nawierzchni. Następnie tłuczeń jest równany przy użyciu specjalnych maszyn, które nadają drodze odpowiedni profil, co pozwala na skuteczny odpływ wody. Kolejnym krokiem jest dokładne utwardzenie nawierzchni poprzez kilkukrotne przejazdy walca, co zapewnia jej trwałość i stabilność.

Piotr Trzepak, Zastępca Dyrektora ZDMK ds. Dróg, wyjaśnia: „Prawidłowo wykonane utwardzenie pozwala na szybkie przeprowadzenie napraw. Zwykle wystarczy na to zaledwie dwa dni. Staramy się realizować te działania w sposób przemyślany, aby nawierzchnia mogła służyć mieszkańcom przez dłuższy czas.”

Naprawy są realizowane sezonowo – pozimowo, gdy uszkodzenia są najbardziej widoczne, oraz jesienią, by przygotować drogi na trudne warunki zimowe. „Szutrowe nawierzchnie wymagają szczególnej uwagi, szczególnie po zimie. Prace wykonujemy etapami, by móc skutecznie wzmacniać drogi i dostosowywać je do intensywnego użytkowania” – dodaje Trzepak.

ZDMK apeluje do mieszkańców o zgłaszanie uszkodzeń dróg szutrowych, co pozwala na szybsze interwencje. „Nasze działania w najbliższym czasie będą skoncentrowane na doraźnych naprawach. W przypadku zauważenia uszkodzeń nawierzchni prosimy o kontakt z naszą dyspozytornią pod numerem 12 616 7555. Nasze ekipy są gotowe, aby gwałtownie reagować i punktowo naprawiać powstałe ubytki” – zapewnia Trzepak.

Idź do oryginalnego materiału