W Osińcu, miejscowości położonej w bezpośrednim sąsiedztwie Gniezna, coraz głośniej mówi się o planowanej budowie obwodnicy, która miałaby domknąć system drogowy miasta. Projekt jest częścią Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Gniezna i obejmuje między innymi osiedla Przylesie oraz ulicę Sienną. Mieszkańcy mogą składać swoje uwagi i wnioski do dokumentacji – termin kończy się 14 września 2025 roku dla składania uwag w formie elektronicznej.
Z jednej strony mieszkańcy podkreślają, iż oczekują lepszej infrastruktury drogowej, sprawniejszych układów komunikacyjnych i poprawy jakości życia w Osińcu. Z drugiej jednak strony wyrażają sprzeciw wobec samej inwestycji – budowy obwodnicy, która zgodnie z opublikowanymi mapami poglądowymi przebiegałaby przez środek ich miejscowości.
Sytuacja wydaje się kuriozalna i niemalże ociera się o hipokryzję. Z jednej strony mieszkańcy pragną lepszych dróg, z drugiej sprzeciwiają się inwestycji, która w praktyce jest jednym z kluczowych elementów poprawy komunikacji i rozwoju infrastruktury drogowej w regionie. Jednym z argumentów podnoszonych przez protestujących jest wycinka fragmentu lasu, którą inwestycja mogłaby spowodować. W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami każda wycinka drzew rekompensowana jest nowymi nasadzeniami.
Rozumiemy troskę mieszkańców o przyrodę i spokój osiedli, ale musimy pamiętać, iż aby infrastruktura drogowa mogła powstać, czasem konieczne są wycinki drzew, budowa mostów czy przebudowa istniejących obiektów. To niezbędne elementy rozwoju miasta i regionu – komentują samorządowcy.
Planowana obwodnica jest częścią szerszego układu komunikacyjnego mającego domknąć system obwodnic Gniezna, co w praktyce ma poprawić przepustowość dróg, skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców. Gospodarka regionu oraz rozwój miasta wymagają inwestycji drogowych – obwodnice są jednym z fundamentów nowoczesnej infrastruktury.
Obecnie mieszkańcy Osińca zbierają podpisy pod protestem wobec inwestycji. Spotkanie organizacyjne odbyło się 13 września przy placach zabaw przy ul. Aleja Pierwsza i placu Nivea, a wnioski i uwagi do projektu można składać również elektronicznie lub w formie papierowej do Urzędu Miejskiego w Gnieźnie.
Chcemy, aby głos mieszkańców był usłyszany, ale równocześnie musimy pamiętać, iż rozwój wymaga kompromisów. Obwodnice nie są tylko drogami – to inwestycje, które zwiększają bezpieczeństwo, ograniczają korki i służą całej społeczności Gniezna – podkreślają samorządowcy.
Sytuacja w Osińcu pokazuje złożoność współczesnego planowania przestrzennego: z jednej strony potrzeba nowoczesnej infrastruktury, z drugiej – ochrona lokalnych społeczności i środowiska naturalnego. Wyważenie tych interesów jest wyzwaniem, które stoi przed władzami miasta i gmin w najbliższych tygodniach.