Każdy kolejny miesiąc to więcej przejechanych kilometrów i więcej użytkowników w systemie rowerów miejskich Mevo. Od listopada, gdy uruchomiono system, na rower miejski wsiedliśmy w Gdyni 271 tys. razy, pokonując prawie 1 000 km. Średnio korzystaliśmy z roweru przez 21 minut podczas jednej podróży i pokonaliśmy średni dystans 3,53 km. Aż 74% przejazdów realizowanych było w tygodniu! Najwięcej, bo prawie 10% podróży odbyliśmy między godz. 13.00 a 15.00.
Trójmiasto coraz bardziej zrównoważone
Mevo zadomowiło się w Gdyni i Trójmieście już na dobre. Każdy kolejny miesiąc to kolejny rekord popularności tego miejskiego roweru. Od marca do lipca statystyki poszybowały w górę w skali Trójmiasta ze 105 tys. wypożyczeń w marcu do 436 tys. podróży w lipcu. A to tożsame z 1,6 mln kilometrów pokonanych w lipcu w całej aglomeracji. Do tej pory mieszkańcy nabyli 49251 abonamentów miesięcznych i 464 abonamentów rocznych. Największą grupę użytkowników stanowią osoby w wieku od 19 do 30 lat – 54%. Powyżej 65 r. życia to ok. 1 %. Większość użytkowników, bo 61% to mężczyźni.
– Mevo w pełnym wymiarze od marca to już 4 tysiące rowerów w tym 3 tys. elektryków 5 mln kilometrów pokonanych po Trójmieście. To pokazuje, iż warto jest budować politykę transportu miejskiego rowerowego i ją udoskonalać, ponieważ mieszkańcy są nią zainteresowani. Niedeklaratywnie, ale widać to w realnie wykręconych kilometrach po ulicach i ścieżkach – mówi Tomasz Augustyniak, wiceprezydent Gdyni. – Wpisuje się to w nasze myślenie o mobilności mieszkańców i kierunkach rozwoju miasta.
Ostatniego dnia lipca w Trójmieście padł rekord – 17,6 tys. wypożyczeń w ciągu jednego dnia. Podczas, gdy w marcu było to jedynie 5 tys.
– Mevo jest coraz bardziej popularne, a czerwone rowery wpisały się już w tkankę miejską. Statystyki są imponujące. Bardzo dziękujemy użytkownikom, których przybywa każdego dnia – mówi Dagmara Kleczewska, kierownik ds. mobilności i klimatu, prowadzącego projekt Obszaru Metropolitalnego. – Liczymy, iż stabilność systemu, niezawodność i duża dostępność rowerów sprawią, iż liczba osób, które zwiążą się z Mevo na dłużej, będzie rosła.
Pokaż, iż jesteś Mevo
W związku z rosnącym zainteresowaniem systemem Mevo oraz trwającym okresem letnim Obszar MetropolitalnyGdańsk-Gdynia-Sopot organizuje facebookowy konkurs fotograficzny „Mevo w obiektywie”.
– Aby wziąć udział w konkursie, należy wstawić zdjęcie z rowerem Mevo w komentarzu pod postem konkursowym https://tinyurl.com/KonkursMEVOwObiektywie. Zdjęcia z największą liczbą pozytywnych reakcji otrzymają nagrody: pierwsze miejsce: abonament roczny, bluza, worek, drugie miejsce: abonament miesięczny, bluza, worek, trzecie miejsce: abonament miesięczny, worek – reklamuje Kleczewska.
Konkurs trwa do 18 sierpnia. Wyniki zostaną przedstawione 20 sierpnia na Facebooku: Mevo – rower metropolitalny. Regulamin konkursu znajduje się pod postem konkursowym oraz na stronie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot:
https://tinyurl.com/RegulaminKonkursuMEVO.
Mevo zmienia nawyki mieszkańców
– Rower miejski jest częścią szerszej polityki, która promuje zdrowy styl życia, ale także troskę o środowisko. Dzięki temu, iż mieszkańcy korzystają z rowerów miejskich, do atmosfery emitowane jest zdecydowanie mniej CO2. Kilka dni temu do Gdyni zawitali rowerzyści zaangażowaniu w Onko Tour, propagujący zdrowy tryb życia i aktywność po chorobie nowotworowej. A to część szerszego myślenia jakie chcemy proponować mieszkańcom w kontekście dbałości o ich zdrowie i komfort życia – zapowiada Tomasz Augustyniak.
Z początkiem 2024 roku Gdynia przyjęła uchwałą Rady Miasta „Strategię rowerową dla gminy miasta Gdyni do 2030 roku”. Opracowany na najbliższe lata plan działań skupia się wokół czterech celów strategicznych. Jednym z głównych założeń strategii jest inwestycja w infrastrukturę rowerową, na którą do 2030 roku miasto planuje przeznaczyć ponad 163 miliony złotych i dzięki temu stworzyć spójną, bezpieczną i przyjazną dla użytkowników sieć tras rowerowych. Część tych inwestycji jest już w trakcie realizacji lub na etapie prac projektowych. realizowane są też przebudowy infrastruktury miejskiej pod funkcję rowerową. Finalnie rowerzyści będą mogli sprawnie przemieszczać się m.in. od Gdyni zachodniej w kierunku Śródmieścia.
Równocześnie miasto angażuje się w programy mające na celu wsparcie mieszkańców w zakupie rowerów elektrycznych, jak również rozwój systemu rowerów współdzielonych. Działania te mają podnosić świadomość ekologiczną i zachęcać mieszkańców do wyboru roweru jako codziennego środka transportu, co wpisuje się w szerszy plan zmniejszenia emisji spalin i poprawy jakości życia w mieście. Poprzez promowanie zrównoważonej mobilności, Gdynia dąży do stworzenia przestrzeni miejskiej, która będzie bardziej przyjazną dla mieszkańców.
– Dokument podkreśla, iż kluczowym elementem do budowania wysokiej jakości życia w mieście, zwłaszcza w centralnych i reprezentacyjnych obszarach dzielnic, jest rozwój zrównoważonego transportu miejskiego, w tym aktywnej mobilności. Strategia obejmuje zadania związane z rozwojem infrastruktury, kampaniami informacyjno-promocyjnymi, rozwojem usług oraz wprowadzeniem efektywnego transportu towarów przy użyciu rowerów cargo. Pozwolą one dążyć do wspólnie wyznaczonej wizji nowoczesnego miasta jakim ma być Gdynia – wyjaśnia Bartłomiej Austen, wiceprezydent Gdyni.
Zainteresowanie, jakie wywołują rowery miejskie oraz dofinansowanie do zakupu roweru elektrycznego pokazują nam, iż nasze spojrzenie na przyszłość Gdyni jest spójne z wizją mieszkańców, co tylko napędza nas do dalszego działania w tym kierunku.
Małgorzata Kaliszewska
UM Gdynia