W urzędzie marszałkowskim podpisano umowy na dofinansowanie inwestycji w linie kolejowe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Dzięki temu skróci się czas przejazdu między Bydgoszczą a Trójmiastem.
Jedna z dofinansowanych inwestycji zakłada prace na linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną. To właśnie odcinek trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta. Umożliwia także dojazd ze stolicy województwa kujawsko-pomorskiego w Bory Tucholskie. Warte 5,4 mld zł netto prace zostaną w dużej części (4,6 mld zł) sfinansowane ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027
Na ponad 100 km linii zaplanowano powstanie drugiego toru oraz elektryfikację. Najszybsze pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h, co pozwoli skrócić czas przejazdu o 20 minut. Powstanie blokada liniowa oraz nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wybudowanych zostanie 175 rozjazdów. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni.
Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów dzięki modernizacji peronów na 8 stacjach (Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje) i 10 przystankach osobowych (Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś) oraz dzięki budowie nowego przystanku Szenajda. Zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie blisko 100 obiektów inżynieryjnych takich jak wiaduktów, mosty oraz przepusty. Zmodernizowanych zostanie 31 przejazdów kolejowo-drogowych, a trzy kolejne zostaną wybudowane.
Infrastruktura o kluczowym znaczeniu
– Inwestycje kolejowe w województwie kujawsko-pomorskim to przykład, jak dzięki funduszom europejskim możemy realnie poprawiać jakość życia mieszkańców i wzmacniać konkurencyjność naszej gospodarki. Skrócenie czasu przejazdu, lepszy dostęp do kolei i sprawniejszy transport towarów do portu w Gdyni to konkretne korzyści, które już niedługo odczujemy wszyscy – mówił podczas uroczystego podpisania umowy minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Chodzi o inwestycje w infrastrukturę kolejową na liniach o kluczowym znaczeniu. Efektem będzie udrożnienie najbardziej wąskich gardeł sieci. W praktyce oznacza to lepszy, lepiej odpowiadający na oczekiwania mieszkańców rozkład jazdy – podkreślał marszałek Piotr Całbecki. Inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2025-2029 w ramach czterech kontraktów.
– Z Bydgoszczy do Gdańska będzie można się dostać w trochę ponad godzinę – mówi wojewoda Michał Sztybel, który także poinformował o podpisaniu umów.
Prace także w Toruniu
Podczas uroczystego podpisania umowy na dofinansowanie prac na linii kolejowej nr 201 parafowana też dokumenty dotyczące dofinansowania modernizacji linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II. Koszt tej inwestycji to 556 mln zł netto, a dofinansowanie ze środków FEnIKS wyniesie 390 mln zł. Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2028.
W ceremonii podpisania umów uczestniczyli również przedstawiciele PKP PLK, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko, poseł Zbigniew Sosnowski, przewodnicząca sejmiku województwa Elżbieta Piniewska, wiceprzewodniczący sejmiku województwa Przemysław Sznajdrowski, członek zarządu województwa Dariusz Kurzawa, radny województwa Paweł Zgórzyński, wiceminister sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha, posłanka Agnieszka Kłopotek, poseł Marcin Skonieczka i prezydent Torunia Paweł Gulewski.