Milionowa inwestycja pod ziemią. Tak powstaje przystanek, jakiego jeszcze nie było

1 dzień temu

Budowa nowej linii tramwajowej w Krakowie wchodzi w decydującą fazę. Pod rondem Polsadu powstaje jeden z najnowocześniejszych przystanków w Polsce – całkowicie schowany 12 metrów pod ziemią. To inwestycja, która zmieni komunikację w mieście i zaskoczy pasażerów skalą rozwiązań.

Fot. Kraków w Pigułce

Podziemny przystanek jak metro

W ramach budowy linii z ul. Meissnera do Mistrzejowic powstają dwa podziemne przystanki – „Rondo Młyńskie” i „Rondo Polsadu”. Ten drugi będzie najbardziej spektakularny. Konstrukcja przypomina halę metra: masywne filary, szerokie perony i wysoka przestrzeń robią wrażenie już na etapie prac. Tunel osiągnie długość ponad 1,2 km, a największa różnica poziomu w stosunku do powierzchni wyniesie 12 m.

Każdy z peronów ma mieć 65 m długości i 4,5 m szerokości. Tunel, po odliczeniu sieci trakcyjnej, będzie wysoki na 4,5 m. Przestrzeń zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – pojawią się windy, schody ruchome, oznaczenia w alfabecie Braille’a i fakturowe nawierzchnie.

Nowoczesna przestrzeń dla pasażerów

Podziemny przystanek zostanie wyposażony w system informacji wizualnej z tablicami kierunkowymi, co ułatwi poruszanie się po stacji. Znajdą się tu także toalety, w tym przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami, oraz specjalne pomieszczenie dla rodziców z dziećmi.

Tramwaje będą zjeżdżać pod ziemię przed rondem Młyńskim, zatrzymywać się na pierwszym podziemnym przystanku, a następnie wjeżdżać w tunel pod rondem Polsadu. Na powierzchnię wyjadą dopiero przed rondem Barei.

Szybsza podróż i nowe możliwości

Budowana linia tramwajowa skróci czas dojazdu do centrum o około 12 minut. W przyszłości tramwaje będą mogły kursować choćby co 90 sekund, co znacząco poprawi przepustowość komunikacji miejskiej.

Inwestycja za miliardy

Projekt o wartości 1,92 mld zł realizowany jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – pierwszy taki w Polsce w transporcie publicznym. Prywatny partner odpowiada nie tylko za budowę, ale również za późniejsze utrzymanie linii. Pierwsze tramwaje mają pojechać nową trasą pod koniec pierwszego kwartału 2026 roku.

Podziemny przystanek „Rondo Polsadu” stanie się nie tylko ważnym węzłem komunikacyjnym, ale także symbolem nowoczesnych rozwiązań w krakowskiej infrastrukturze transportowej.

Bartłomiej Radecki

Specjalista od tematów społecznych i lekkich tematów ekonomicznych. Lubi dobrą kuchnię, kulturę i sztukę.

Idź do oryginalnego materiału