Infrastruktura drogowa stanowi fundament rozwoju nowoczesnego państwa, pełniąc rolę kluczowego stymulatora procesów rynkowych. Efektywna sieć połączeń nie tylko usprawnia logistykę i redukuje koszty prowadzenia działalności, ale także zwiększa atrakcyjność inwestycyjną regionów.
Rozwój dróg bezpośrednio przekłada się na wyższy standard życia mieszkańców, gwarantując im szybszą mobilność oraz sprawniejsze działanie systemów ratownictwa medycznego.
Duże inwestycje Wielkopolskiego Zarządu Dróg Powiatowych
O drogach na terenie województwa wielkopolskiego dyskutowano podczas Regionalnego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Jarocinie.
Jak mówił Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w mijającym 2025:
- budżet WZDW w Poznaniu wyniósł 1,1 mld zł,
- bieżące utrzymanie dróg pochłonęło 200 mln zł,
- na wydatki inwestycyjne zabezpieczono 859 mln zł,
- administrowanie drogami kosztowało 54 mln zł.
Ambitnie rysują się zamiary WZDW, jeżeli chodzi o przyszłe zadania drogowe. Inwestycje zaplanowane w tej chwili do 2030 roku mają pochłonąć 7,5 mld zł.
Jakie drogi w południowej Wielkopolsce?
W Jarocinie Paweł Katarzyński wypunktował priorytetowe zadania drogowe WZDW mające wpływ na rozwój południowej Wielkopolski. Listę inwestycji - w tej chwili realizowanych lub zaplanowanych - prezentujemy poniżej:
- Rozbudowa DW nr 443 - od Gizałek do Tuliszkowa
W sumie szacujemy to zdanie na 324 mln zł. Prace rozpoczęły się w zeszłym roku, m.in. od budowy nowego mostu w Nowej Wsi - komentował Paweł Katarzyński, dyrektor WZDW w Poznaniu.
- Rozbudowa DW nr 442 (Gizałki-Kalisz)
Obecnie realizowane są prace na terenie gminy Chocz i Gizałki. W sumie zaangażowanych jest póki co 78 mln zł. Koszt całego zadania to 200 mln zł - wyliczał Paweł Katarzyński.
- Obwodnica Kościana w ciągu DW nr 308
To przedsięwzięcie będzie kosztowało nas 85 mln zł - wyjaśniał w Jarocinie Paweł Katarzyński.
Procedura wyboru wykonawcy obwodnicy potrwa dłużej niż zakładano z powodu odwołania jednego z oferentów, które wpłynęło do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Nowy przebieg DW 450 w okolicy Kalisza
Nowy odcinek drogi ma przebiegać przez powiaty kaliski i ostrowski, obejmując gminy: Nowe Skalmierzyce, Godziesze Wielkie oraz fragment Kalisza. Trasa rozpocznie się w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową nr 4630P i dotychczasowym przebiegiem DW 450, a zakończy w miejscowości Gostyczyna. Prace mają rozpocząć się w 2026 roku.
Nie będzie to wielkie przedsięwzięcie, ale pierwsza droga, w przypadku której zastosujemy konstrukcję i nawierzchnię betonową - tłumaczył Paweł Katarzyński.
- Budowa obwodnicy Mikstatu w ciągu DW nr 447 Antonin-Grabów nad Prosną
Jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID - mówił Paweł Katarzyński.
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 449 (powiat ostrzeszowski, powiat ostrowski)
Podpisaliśmy już pierwsze umowy na te odcinki. Zadanie będzie kosztowało 157 mln zł - zaznaczał Katarzyński.
- Rozbudowa DW nr 444 Krotoszyn-Odolanów-Ostrzeszów na odcinku od DK 25 do DK 11.
Tę drogę mamy adekwatnie całą przebudowaną za wyjątkiem Szklarki Przygodzickiej. Na dniach mamy uzyskać decyzję ZRID i przystąpić do realizacji zadania - mówił dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Budowa obwodnicy Świecy w ciągu DW nr 444 Krotoszyn - Ostrzeszów
- Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 434 Śrem (odcinek Kórnik- Śrem)
Wielkie wyzwanie, to jedno z naszych ambitniejszych rozwiązań. Chodzi o przebudowę całej drogi od Kórnika do Śremu. Powstała już obwodnica Kórnika, mamy za sobą dwa etapy obwodnicy Śremu. Chcemy ją przebudować do kategorii drogi o przekroju 2+2 albo 2+1. jesteśmy na etapie projektowania koncepcji z uzyskaniem decyzji środowiskowej - mówił w Jarocinie Paweł Katarzyński.
https://zpleszewa.pl/wiadomosci/s11-na-odcinku-jarocin-ostrow-wielkopolski-czy-mali-przedsiebiorcy-maja-sie-czego-obawiac/S1nAVkdjclLrA3e5lJ8Y
2 godzin temu







