Linia kolejowa numer 8 od Skarżyska przez Kielce do Kozłowa zostanie zmodernizowana. W środę (16 kwietnia) podpisana została w Warszawie umowa na kredytowanie prac pomiędzy Polskimi Liniami Kolejowymi, a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Umowa opiewa na 450 milionów euro.
Wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego Teresa Czerwińska podkreślała, iż inwestycja zmieni jakość transportu w regionie.
– To jest szybszy i bezpieczniejszy transport pasażerski, ale również to są przewozy towarowe, które są znacznie tańsze, niż transport drogowy, a do tego bardziej ekologiczne. Należy również podkreślić kwestię bezpieczeństwa na wypadek kryzysu czy konfliktu zbrojnego – dodała.
Potrzebę rozwoju regionu również poprzez kolej podkreślał wicewojewoda świętokrzyski Michał Skotnicki.
– Dzisiejsze podpisanie umowy to zwieńczenie dużej pracy przygotowującej remont linii numer 8, a to swoista oś na terenie województwa świętokrzyskiego. Będzie przede wszystkim bezpieczniej zarówno dla pasażerów, jak i przedsiębiorców, którzy korzystają z tego połączenia. Zakres inwestycji jest bardzo duży, bo to nowe przejazdy, perony dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, ale także przyspieszenie przejazdu – wymienia.

Wagę przewozów regionalnych podkreślała Małgorzata Kuczewska-Łaska z zarządu Polskich Linii Kolejowych.
– Kontynuujemy wzmacnianie polskiej gospodarki poprzez nowe, wielomiliardowe inwestycje w kolej. Aktywnie korzystamy z zewnętrznych źródeł finansowania, czego przykładem jest dzisiejsza umowa z EBI. W ostatnim czasie PLK SA uruchomiły przetargi o wartości niemal 30 mld zł.
Inwestycja na linii Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów oznacza przebudowę peronów na 23 stacjach i przystankach m.in. w Suchedniowie, Kielcach, Wolicy i Kozłowie. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Na stacjach i przystankach zamontowane będą nowe wiaty, ławki, gabloty z informacją o rozkładzie jazdy oraz funkcjonalne oświetlenie. Bezpieczne przemieszczanie się po peronach zapewni antypoślizgowa nawierzchnia.
Na stacji w Kielcach, przebudowane zostaną trzy perony i przejście podziemne. W Suchedniowie, Jędrzejowie i Kozłowie powstaną nowe przejścia tunelowe. Wyremontowane zostaną kładki w Łącznej i Sędziszowie oraz przejścia pod torami w Kielcach i Sitkówce Nowiny.
Prace obejmą 118 km linii kolejowej i sieć trakcyjną. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 120 km/h, a towarowe do 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągów ze Skarżyska-Kamiennej do Kozłowa oraz w relacjach dalekobieżnych do Krakowa i Warszawy.
Inwestycje w całości powinna się zakończyć do 2032 roku.


