Modernizacja „zakopianki” za Krakowem. Powstanie nowy tunel

3 godzin temu

Tunel oraz trzy kładki dla pieszych powstaną w ramach budowy nowego układu drogowego na zakopiance, na odcinku Kraków–Libertów–Gaj. Wojewoda małopolski wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji, co umożliwia rozpoczęcie prac w terenie.

Przebudowa zakopianki w Libertowie zakłada likwidację skrzyżowania DK7 z ulicami Góra Libertowska i Świetlista, a ruch będzie możliwy jedynie w prawo. Pod trasą powstanie tunel o długości 52 metrów, który połączy wschodnią i zachodnią część miejscowości. Tunel będzie wyposażony w ciąg pieszo-rowerowy. Obiekt zostanie zlokalizowany około kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania, a w jego pobliżu powstanie kładka dla pieszych, zastępująca dotychczasowe przejście przez jezdnię.

W ramach przebudowy zostanie usprawniona i rozbudowana sieć dróg lokalnych, co umożliwi kierowcom korzystanie z tunelu oraz wygodny wjazd na DK7 zarówno w kierunku Krakowa, jak i Myślenic. Po wschodniej stronie drogi krajowej w Libertowie GDDKiA poszerzy istniejącą drogę łącznikową oraz zmodernizuje wjazdy na prywatne posesje. Tu także przejście dla pieszych zastąpi kładka.

Dodatkowo powstaną dwa nowe ronda. Pierwsze zlokalizowane będzie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej biegnącej równolegle do zakopianki oraz drogi prowadzącej do nowego włączenia na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie rondo powstanie u zbiegu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej, która poprowadzi ruch do tunelu pod zakopianką.

Przewidziano też trzecią kładkę (w okolicy przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu drogi krajowej nr 7 z ulicami Rumianą i Przylesie). Będą wykonane ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

W tym tygodniu wojewoda małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Nadał jej rygor natychmiastowej wykonalności. – Rygor natychmiastowej wykonalności oznacza, iż zadanie można zaczynać realizować w terenie od razu po otrzymaniu dokumentu – mówi dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Ostrowski.

Na wykonawcę zadania wybrano Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IBM-Podbeskidzie, które w przetargu wyceniło prace na 150 mln zł. Realizację przewidziano na 39 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych.

Idź do oryginalnego materiału