Nowy wygląd, niska podłoga, nowoczesne wyposażenie i bardzo przyjazny system informacji pasażerskiej. Pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów – Moderus Gamma LF 04 AC BD – jeszcze dziś zacznie przewozić pasażerów i pasażerki.
– Modertrans Poznań po raz kolejny wywiązuje się z danego słowa: terminowo rozpoczął dostawy nowoczesnych Moderusów Gamma LF 04 – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – To niezwykle ważne wydarzenie dla poznańskiej komunikacji miejskiej, bo te tramwaje pomogą wyeliminować przestarzałe i wysokopodłogowe wagony. Jako poznaniak z niecierpliwością czekam na ten moment, bo wiem, jak wielkie jest to ułatwienie dla podróżnych, zwłaszcza osób starszych, z niepełnosprawnościami, ale też dla pasażerów przewożących dzieci w wózkach.
MPK Poznań zamówiło łącznie 30 takich tramwajów. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. MPK Poznań skorzystało z tej możliwości. Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
– Rozwój transportu miejskiego to nasz priorytet. MPK uzyskało w naborze najwyższą liczbę punktów, dzięki czemu otrzyma ponad 215,5 mln zł, czyli aż 85 proc. wartości tramwajów. To pokazuje, iż spółka korzysta z możliwości i skutecznie zabiega o dofinansowania – dodaje prezydent Poznania. – Z efektów korzystają mieszkańcy i mieszkanki naszego miasta.
Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów jeszcze dziś zabierze na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów.
– Cieszymy się, iż jako lokalny producent dokładamy cegiełkę do rozwoju poznańskiej tramwajowej komunikacji zbiorowej, a rodzina tramwajów Gamma się powiększa – mówi Piotr Pawlak, prezes Modertrans Poznań. – Prezentowany tramwaj to nowoczesna konstrukcja w 100% zaprojektowana i wyprodukowana w naszym zakładzie. W chwili obecnej na terenie zajezdni Franowo znajdują się kolejne 2 tramwaje, a w Biskupicach trwa intensywna produkcja pozostałych. Mogę zapewnić, iż dołożymy wszelkich starań, aby nie zawieść Państwa oczekiwań.
Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa. Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy. Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12. Co więcej – pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi.
Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego – poza walorem estetycznym – zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania.
W porównaniu z w tej chwili wykorzystywanymi przez poznańskiego przewoźnika Gammami zmienione zostały także takie elementy, jak m.in. zabudowa portali drzwiowych, czy siedzenia i oświetlenie wewnątrz wagonu.
– Jestem przekonany, iż te tramwaje dobrze będą służyć pasażerom. Są nowoczesne, komfortowe oraz, co dla nas szczególnie ważne, niskopodłogowe i dwukierunkowe. Będą mogły być wykorzystywane na trasach, które nie są zakończone pętlami oraz na liniach wahadłowych w trakcie remontów, dzięki nim zwiększy się dostępność komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań. – Tramwaje są klimatyzowane, wyposażone w nowoczesną informację pasażerską, w tym przyjazne dla osób z niepełnosprawnością wzroku tablice, na których dane o numerze linii i kierunku jazdy wyświetlane są w kolorze białym. Z myślą o bezpieczeństwie zainstalowany został monitoring online, za pomocą którego w razie niepokojących sytuacji Centrala Nadzoru Ruchu może uzyskać połączenie z pojazdem i na bieżąco obserwować wszystko to, co „widzą” kamery.
Wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia – dzięki pieniądzom z programu FEnIKS – kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów.
Projekt „Zielona mobilność – inwestycje w tabor tramwajowy MPK Poznań Sp. z o.o.” planowany do sfinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, Komponent E Zielona, inteligentna mobilność, Inwestycja E1.2.1 Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).



