Mogą poczuć się, jakby już byli lekarzami

1 rok temu
Zdjęcie: Mogą poczuć się, jakby już byli lekarzami


Wieloprofilowe Centrum Symulacji Medycznej pomoże w kształceniu przyszłych lekarzy i pielęgniarek w Collegium Medicum Uniwersytetu Jana Kochanowskiego. Placówka została dziś (piątek, 14 września) udostępniona studentom.

Profesor Stanisław Głuszek, rektor kieleckiej uczelni mówi, iż centrum powstało z połączenia trzech już istniejących jednostek – dla ratowników medycznych, pielęgniarek i położnych oraz lekarzy. – Centra symulacji to jedna z podstaw współczesnej diagnostyki na kierunkach medycznych – podkreśla rektor.

Aleksandra Piotrowska oraz Magdalena Ługowska, studentki kierunku lekarskiego miały już zajęcia, które symulowały pracę z prawdziwym pacjentem. Jak mówią, to doskonały sposób by wyeliminować błędy.

– W warunkach symulowanych jest możliwość odtworzenia każdego scenariusza, a także obejrzenia swoich błędów na nagraniach – tłumaczy Aleksandra Piotrowska.

Magdalena Ługowska dodaje, iż symulacja pozwala na rzeczy, których studenci nie mogą wykonywać w szpitalu. – Możemy się postawić w roli lekarza, zdecydować o podjętym postępowaniu, przeprowadzonej diagnostyce i całym procesie leczenia pacjenta – mówi studentka.

Michał Bączek, kierownik Wieloprofilowego Centrum Symulacji Medycznej w UJK nie ukrywa, iż studenci są zachwyceni możliwościami, które dają symulatory. Urządzenia pozwalają między innymi na przeprowadzenie badania USG, ale też zabiegów typu gastroskopia, czy kolonoskopia. Michał Bączek podkreśla, iż celem funkcjonowania jego jednostki jest prowadzenie zajęć, podczas których studenci mogą poczuć się jak podczas prawdziwej pracy na szpitalnym oddziale.

– Nauczanie przyszłych kadr medycznych nie powinno odbywać się osobno, tylko oni powinni ze sobą współpracować, zarówno lekarze jak i pielęgniarki, położne i ratownicy medyczni, bo to będą robić po zakończeniu studiów. Od przyszłego roku akademickiego planujemy wprowadzić zajęcia interdyscyplinarne dla studentów różnych kierunków – zapowiada Michał Bączek.

Studenci w centrum uczą się również jak rozmawiać z pacjentami, na przykład podczas zbierania wywiadu koniecznego do diagnozy. W rolę osób chorych wcielają się aktorzy.

Idź do oryginalnego materiału