Nawet 40 tysięcy złotych dofinansowania do samochodu elektrycznego – takie zmiany proponuje polski rząd w programie Mój Elektryk 2.0. realizowane są konsultacje społeczne zmian w programie. Środki przyznawać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który na ten cel przeznaczyć ma choćby 1,5 mld zł. Zmiany mają przyspieszyć elektryfikację na polskich drogach.
Zmiana zasad dofinansowania dla osób fizycznych w programie Mój Elektryk 2.0
Warunki są dwa: kupiony samochód musi być nowy i nie droższy niż 225 000 złotych. Po ich spełnieniu będzie można się starać o dofinansowanie w wysokości:
- 18 750 zł w przypadku pojazdu kategorii M1.
- 10 000 zł premii w przypadku złomowania poprzedniego pojazdu.
- 11 250 zł w przypadku, w którym starający się o dotację zmieści się w kryterium mówiącym o maksymalnym dochodzie 120 000 zł rocznie.
Suma wszystkich dopłat daje razem wspomniane 40000 zł.
Mój Elektryk 2.0 zmieni także zasady leasingu lub wynajmu samochodu elektrycznego.
Zmiana dotyczyć będzie także osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Tutaj także, mamy możliwość starania się o dofinansowanie w wysokości 40 tysięcy złotych. W tym przypadku jednak będzie to wyglądało inaczej:
- W przypadku leasingu lub wynajmu przez osobę fizyczną dofinansowanie to 30 000 zł dodatkowe 5 000 zł za złomowanie i kolejne 5 000 zł ze względu na kryterium dochodowe.
- W przypadku zakupu na jednoosobową działalność gospodarczą dofinansowanie to 30 000 zł dodatkowo 10 000 zł za złomowanie starego pojazdu. Tutaj jednak istotne jest to, iż złomowany samochód będzie musiał znajdować się w posiadaniu przez właściciela minimum 3 lata. Co interesujące złomowanie nie musi odbyć teraz, liczą się samochody ze złomowane 1 lutego 2020 roku.
Oficjalne ogłoszenie programu nastąpi przed końcem 2024 roku. Dopłaty na nowych zadach odbywać będą się w latach 2025-2026. Konsultacje społeczne trwać będą do 29 listopada. Do tego czasu można zgłaszać swojego uwagi i sugestie.