Most na Sole w Oświęcimiu jest gotowy. realizowane są prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Inwestycja ma zostać oddana do użytku już w połowie grudnia – pół roku przed planowanym terminem.
foto: GDDKiAPrace wykończeniowe dobiegają końca
Zakończyła się budowa mostu na Sole, jednego z kluczowych elementów południowej obwodnicy Oświęcimia. realizowane są ostatnie prace wykończeniowe i odbiory techniczne. Wszystko wskazuje na to, iż nowa przeprawa oraz odcinek od ul. Jagiełły do ul. Legionów zostaną oddane do ruchu już w połowie grudnia, czyli znacznie wcześniej niż pierwotnie planowano.
W tym samym terminie ma być udostępniona także druga nitka obwodnicy od ul. Wojewódzkiej do węzła Oświęcimna trasie S1, z której kierowcy będą mogli dojechać do węzła Brzeszcze.
Wspólne działania przyspieszyły inwestycję
O postępach prac informowano podczas spotkania w Urzędzie Miasta Oświęcim, z udziałem przedstawicieli wykonawcy – firmy Budimex, inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oraz lokalnych samorządów.
– Marzyliśmy od wielu lat o trzecim moście na Sole i teraz to się spełnia. Jest szansa, iż w grudniu most zostanie otwarty i połączy ulicę Jagiełły z ulicą Legionów. Dla Oświęcimia i całego regionu to historyczne wydarzenie – podkreśla Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.
Jak dodał, miasto przygotowało tymczasową organizację ruchu oraz środki finansowe na jej wdrożenie, co umożliwi wcześniejsze otwarcie mostu.
– Należy podziękować rządowi Prawa i Sprawiedliwości za realizację tej inwestycji. Szczególne podziękowania należą się p. premier Beacie Szydlo i ministrowi Andrzejowi Adamczykowi. To dzięki decyzjom które zapadły, gdy premierem była Beata Szydlo inwestycja ruszyła. Teraz potencjał drogi S1 i obwodnicy Oświęcimia trzeba wykorzystać gospodarczo i to pilnie. – Powiedział Jakub Przewoźnik, radny Miasta Oświęcim.
Foto: UM OświęcimMost i obwodnica wcześniej niż zakładano
– Choć cała obwodnica ma być gotowa w 2026 roku, wspólne działanie z samorządem pozwoli skrócić termin oddania kolejnego odcinka o około pół roku – mówi Tomasz Cywiński, zastępca dyrektora kontraktu firmy Budimex. – Prowadzimy końcowe prace wykończeniowe i przygotowujemy się do uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
Z kolei Robert Jakubiak, zastępca dyrektora ds. inwestycji GDDKiA w Krakowie, potwierdza, iż tempo robót jest bardzo dobre. – Teraz planujemy odbiory, w tym również nadzoru budowlanego, aby w grudniu uruchomić most na Sole.
Podjęto także decyzję o udrożnieniu drugiej nitki obwodnicy na odcinku od Bojszów do Pław.
Unikatowe rozwiązanie inżynieryjne
Najbardziej zaawansowanym etapem prac jest w tej chwili budowa tunelu pod torami kolejowymi przy ul. Ostatni Etap. To obiekt wyjątkowy w skali kraju, wymagający pracy w trudnych warunkach gruntowo-wodnych.
– Pracujemy według opracowanej przez nas technologii, siedem metrów pod poziomem wody. To innowacyjne rozwiązanie w skali Polski – podkreśla Tomasz Cywiński z Budimeksu. – W przyszłym roku zakończymy ten etap i oddamy całą obwodnicę do użytku.
Foto: UM Oświęcim Nowa jakość komunikacji w regionie
Po zakończeniu budowy w 2026 roku obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole zapewni szybkie połączenie z drogą ekspresową S1 Mysłowice–Bielsko-Biała oraz autostradą A4.
– Zdecydowanie poprawi się komunikacja w mieście i regionie. Skróci się czas przejazdu w kierunku Bielska-Białej i Mysłowic – zaznacza prezydent Chwierut. – Z informacji, które posiadamy, jeszcze w tym roku kierowcy pojadą nowym odcinkiem S1 do Bielska-Białej.
Obwodnica Oświęcimia – najważniejsze fakty
- długość: ponad 9 km,
- przebieg: od węzła Oświęcim na S1 do skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej,
- dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku,
- budowa rozpoczęta w 2021 roku, zakończenie – 2026,
- nowy most na Sole – gotowy, odbiory w toku.




![Pierwsze linie cmentarne wyjadą na ulice w najbliższy weekend [SPRAWDŹ]](https://www.rdc.pl/brepo/panel_repo/2025/10/24/goeueg/cover-620-314-linie-cmentarne1.jpeg)










