BMW R 1250 RS czy BMW R 1250 R? Który z tych motocykli wybrać? Czym się różnią? Który lepszy do miasta, a który na trasy?
Wśród premier motocyklowych od BMW Motorrad na sezon 2023 znalazły się odświeżone wersje dwóch fenomenalnych modeli napędzanych silnikiem boxer 1250. Chodzi oczywiście o R 1250 R oraz R 1250 RS. Co nowego mają w sobie wersje 2023? Dla kogo są przeznaczone? Wyjaśniamy!
Roadster oraz sportowy turystyk: czym są R 1250 R oraz R 1250 RS?
Zacznijmy od tego, czym są oba tytułowe motocykle. Jak wskazuje sama nazwa, a adekwatnie jej początek „R 1250”, są to motocykle posiadające dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1250 ccm.
BMW R 1250 R nazywane jest przez producenta „motocyklem typu roadster”. Określenie to posiada w zasadzie identyczne znaczenie z bardziej popularnym „motocyklem typu naked”. Jednak można przyjąć, iż roadster jakby bardziej pasuje do klasycznego charakteru R 1250 R. Ten motocykl jest klasycznym przedstawicielem swojego gatunku. Posiada zaokrągloną lampę bez owiewki oraz wyeksponowany silnik, a centralnym elementem stylistycznym jest owalny zbiornik paliwa. Wyprostowana pozycja z dość wysoką, szeroką kierownicą zapewnia wygodną jazdę i pełną kontrolę nad motocyklem. Jednocześnie podwozie skonfigurowano tak, aby motocykl był zwinny w mieście oraz zapewniał ogrom zabawy o sportowym zacięciu na krętych drogach.
BMW R 1250 RS jest z kolei typowym przedstawicielem motocykli sportowo-turystycznych. Pozostaje niemal bliźniaczy ze swoim bratem roadsterem, ale posiada zdecydowanie lepszą ochronę przed wiatrem. Odpowiadają za to przednia owiewka w połączeniu z niewielkimi bocznymi owiewkami. Wciąż nie brakuje mu sportowego charakteru, który można szczególnie na górskich, asfaltowych, krętych przełęczach. Dzięki owiewce i lekkim zmianom w pozycji kierownicy oraz geometrii podwozia, RS jest wygodniejszy i stabilniejszy w zastosowaniu turystycznym.
Różnice R 1250 R vs R 1250 RS
BMW R 1250 R oraz R 1250 RS to motocykle niemal bliźniacze. Jednak odróżnia je kilka zasadniczych zmian, dzięki którym obie wersje znajdą swoich konkretnych odbiorców.
Owiewki – najbardziej oczywista różnica. W wersji RS znalazła się rozbudowana przednia owiewka wraz z bocznymi owiewkami chroniącymi tors i nogi kierowcy. Po bokach znalazły się także dodatkowe deflektory. Szyba owiewki regulowana jest w dwóch stopniach – posiada podwójne punkty mocowania. Wersja R posiada z przodu zaokrąglony reflektor, tymczasem w owiewce RS ukrywają się dwie podłużne lampy. Wersja R to styl klasycznego motocykla, wersja RS zdecydowanie lepiej sprawdza się w turystyce, dzięki porządnej ochronie przed wiatrem.
Kierownica i pozycja – Kierownica różni się konstrukcją. Model R posiada jednoczęściową kierownicę rurową, tymczasem RS posiada kierownicę dzieloną, montowaną dzięki elementu odlewanego do górnej półki zawieszenia. Poza różnicą wizualną, kierownice mają także różny kształt, co przekłada się na pozycję jazdy.
Kierownica w R-ce jest szersza oraz wyższa, co oznacza bardziej wyprostowaną pozycję jazdy. W przypadku RS kierownica jest dalej od kierowcy, co oznacza trochę wyższy stopień pochylenia górnej części ciała – wciąż przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy.
Ślad przedniego koła – jest to jedna z cech geometrii zawieszenia. Parametr „ślad przedniego koła” (czasem z angielskiego „wheel trail” lub „wheel castor”) wyrażony jest zwykle w milimetrach i stanowi on odległość pomiędzy punktem dotyku przedniego koła do ziemi (na linii osi koła), a osią poprowadzoną przez główkę ramy. W przypadku modeli R i RS, różnicę wprowadzono stosując inny dolny odlew przedniego zawieszenia. Model RS posiada krótszy „ślad” przedniego koła (110,8 dla RS vs 125,6 mm dla R). Za sprawą tego parametru (w połączeniu z różną szerokością kierownicy), R i RS będą wykazywały delikatnie inną charakterystykę inicjowania zakrętów: bardziej miejską lub bardziej sportowo-turystyczną. (Z powodu różnego „śladu”, rozstaw osi zmienia się o identyczną wartość milimetrów.)
R vs RS
Zawieszenie i sprężyna tylna – ono także pozostaje niemal identyczne (oczywiście pamiętając o zmianach geometrii z akapitu powyżej). Marginalna różnica dotyczy sprężyny tylnego zawieszenia, mimo iż konstrukcja amortyzatora nie różni się. Model R posiada sprężynę progresywną, dla lepszego tłumienia miejskich, niewielkich nierówności asfaltu.
Kanapa – wysokość kanapy pozostaje identyczna dla obu modeli i jest to 820 mm dla kierowcy (z możliwością modyfikacji w zakresie od 760 do 840 mm). Różnica dotyczy kanapy pasażera. Jako iż RS lepiej nadaje się do sportowej turystyki, to otrzymał też trochę wygodniejszą kanapę pasażera.
Zmiany na rok 2023: nowości z BMW R 1250 R oraz R 1250 RS
W ramach odświeżenia na sezon 2023, oba modele zyskały znacznie więcej nowoczesnego wyposażenia – dostępnego już w standardzie!
Wyposażenie fabryczne w R oraz RS obejmuje dynamiczną kontrolę trakcji (DTC) oraz tryb jazdy ECO, który zapewnia gładki przebieg momentu obrotowego i pokazuje wykres wydajności na ekranie TFT.
Sam wyświetlacz TFT ma nową opcję standardową – układ „Sport”, który zapewnia interesujące informacje w czasie rzeczywistym, o wykorzystaniu DTC czy ABS Pro. W opcjach dodatkowych pozostało „Tryb Jazdy PRO” umożliwiający indywidualną konfigurację parametrów. Dodać można też MSR, czyli system kontrolujący hamowanie silnikiem.
W każdym egzemplarzu R oraz RS znajdziemy nowoczesny ABS Pro, czyli system hamulcowy czuły na pochylenia, który jest wyśmienitym dodatkiem do jazdy codziennej, turystycznej oraz dynamicznej. Jako dodatek wybrać można DBC – Dynamic Brake Control, który pozwala uniknąć przypadkowego dodania gazu, szczególnie podczas hamowania awaryjnego.
Od 2023 roku, oba modele standardowo posiadają system eCall, czyli inteligentne wzywanie pomocy w razie wypadku. W standardzie są też dwa (zamiast jednego) gniazda elektryczne: standardowe 12V oraz USB 5V 2400mA. W opcjach dodatkowych znalazła się podgrzewana kanapa dla kierowcy i pasażera. Do modelu RS zamówić można kierownicę rurową (podobną do wersji R), która zmieni pozycję jazdy na bardziej zrelaksowaną.
R 1250 R od roku 2023 otrzymuje nowy reflektor przedni, standardowo w technologii LED, o charakterystycznym kształcie. W opcji dodatkowej może posiadać doświetlanie zakrętów. Zarówno w wersjach R oraz RS, kierunkowskazy LEDowe stały się standardowe.
Silnik w BMW R 1250 R/RS
Silnik oraz napęd w obu modelach pozostał bez zmian względem poprzedniego rocznika, choćby pomimo dopasowania go do normy Euro 5. To oznacza obecność boksera o pojemności 1254 ccm oraz o wyjątkowej, przyjemnej charakterystyce pracy. Silnik chłodzony jest powietrzem oraz cieczą. Zapewnia imponujący moment obrotowy 143 Nm oraz wysoką moc maksymalną 136 KM.
Jest tu także technologia ShiftCam, czyli zmienne fazy rozrządu i stopień podnoszenia zaworów po stronie dolotowej). Dzięki temu potężne osiągi dostępne są w niezwykle szerokim zakresie obrotów, co przekłada się na jeszcze wyższą przyjemność i satysfakcję z jazdy.
Napęd jest standardowo realizowany przez wygodny Paralever, czyli wał napędowy ukryty wewnątrz wahacza.
Który wybrać? Roadster R 1250 R czy sportowo turystyczny R 1250 RS?
Wystarczy krótka jazda testowa, aby oba modele przekonały do siebie każdego motocyklistę. Ponadprzeciętnie żywiołowy charakter silnika boxer oraz świetnie skonfigurowane podwozia i wyposażenie sprawiają, iż BMW R 1250 R oraz R 1250 RS są ciężkie do podrobienia i łatwe do zakochania.
Ale który z nich będzie lepszy dla Ciebie? Są niemal identyczne, różnią się niewielkimi szczegółami – nie będzie żadnym zaskoczeniem, iż wersja RS z lekko bardziej pochyloną pozycją jest lepszym wyborem do dalszej turystyki oraz do szybkiego pokonywania zakrętów. Z kolei wersja R na pewno lepiej sprawdzi się w ciasnym i angażującym ruchu miejskim. Najlepiej jednak, abyś przekonał się sam i zapisał się na jazdy testowe w Salonie BMW Motorrad. A może po prostu wybierzesz ten, który bardziej podoba Ci się wizualnie?
Dane techniczne: BMW R 1250 R vs R 1250 RS 2023
Engine | ||
Capacity (ccm) | 1,254 | 1,254 |
Bore/stroke (mm) | 102.5 x 76 | 102.5 x 76 |
Output (kW/hp) | 100/136 | 100/136 |
at engine speed (rpm) | 7750 | 7750 |
Torque (Nm) | 143 | 143 |
at engine speed (rpm) | 6250 | 6250 |
Type | Air/liquid-cooled 2-cylinder 4-stroke boxer engine with two overhead, spur gear driven camshafts, a counterbalance shaft and variable intake camshaft, control system BMW ShiftCam | Air/liquid-cooled 2-cylinder 4-stroke boxer engine with two overhead, spur gear driven camshafts, a counterbalance shaft and variable intake camshaft, control system BMW ShiftCam |
Compression | 12.5:1 | 12.5:1 |
Fuel | Premium unleaded, 95 RON | Premium unleaded, 95 RON |
Valves per cylinder | 4 | 4 |
Ø intake/outlet (mm) | 40/34 | 40/34 |
Ø throttle valve (mm) | 52 | 52 |
Engine control | BMS-O | BMS-O |
Emission control | Closed-loop three-way catalytic converter, exhaust standard EU-5 | Closed-loop three-way catalytic converter, exhaust standard EU-5 |
Electrical system | ||
Generator (W) | 508 | 508 |
Battery (V/Ah) | 12/12 | 12/12 |
Headlamp | Full LED with LED daytime runn | Full LED with LED daytime runn |
Rear light | LED brake light/rear light | LED brake light/rear light |
Starter (W) | 900 | 900 |
Power transmission | ||
Clutch | Wet clutch with anti-hopping function, hydraulically activated | Wet clutch with anti-hopping function, hydraulically activated |
Transmission | Constant mesh 6-speed gearbox with helical gearing system | Constant mesh 6-speed gearbox with helical gearing system |
Primary ratio | 1.650 | 1.650 |
Gear transmission ratios – I | 2.438 | 2.438 |
II | 1.714 | 1.714 |
III | 1.296 | 1.296 |
IV | 1.059 | 1.059 |
V | 0.943 | 0.943 |
VI | 0.848 | 0.848 |
Secondary drive | Shaft drive | Shaft drive |
Secondary ratio | 2.818 | 2.818 |
Suspension/chassis | ||
Frame construction type | Two-section frame concept consisting of main frame with bolt-on rear frame, load-bearing engine | Two-section frame concept consisting of main frame with bolt-on rear frame, load-bearing engine |
Front wheel control | BMW Motorrad upside-down fork | BMW Motorrad upside-down fork |
Rear wheel suspension | Cast aluminium single-sided swing arm with BMW Motorrad Paralever, WAD spring strut, continuously adjustable spring preload by means of hand wheel, rebound-stage damping adjustable by hand wheel (Option: Dynamic ESA Next Generation) | Cast aluminium single-sided swing arm with BMW Motorrad Paralever, WAD travel-dependent spring strut, continuously adjustable spring preload by means of hand wheel, rebound-stage damping adjustable by hand wheel (Option: Dynamic ESA Next Generation) |
Spring travel, front/rear (mm) | 140/140 | 140/140 |
Wheel castor (mm) | 110.8 | 125.6 |
Wheelbase (mm) | 1530 | 1515 |
Steering head angle (°) | 62.3 | 62.3 |
Brakes – front | Twin disc brake, floating brake discs, Ø 320 mm, 4-piston radial brake calipers | Twin disc brake, floating brake discs, Ø 320 mm, 4-piston radial brake calipers |
rear | Single disc brake, Ø 276 mm, 2-piston floating caliper | Single disc brake, Ø 276 mm, 2-piston floating caliper |
ABS | BMW Motorrad Integral ABS Pro as standard (part integral, disengageable) | BMW Motorrad Integral ABS Pro as standard (part integral, disengageable) |
Wheels | Die-cast aluminium wheels | Die-cast aluminium wheels |
front | 3.50 x 17″ | 3.50 x 17″ |
rear | 5.50 x 17″ | 5.50 x 17″ |
Tyres front | 120/70 ZR 17 | 120/70 ZR 17 |
rear | 180/55 ZR 17 | 180/55 ZR 17 |
Dimensions and weights | ||
Total length (mm) | 2,202 | 2,165 |
Total width including mirrors (mm) | 925 | 880 |
Seat height (mm) | 820 (760 to 840 possible) | 820 (760 to 840 possible) |
DIN unladen weight, road ready (kg) | 243 | 239 |
Permitted total weight (kg) | 460 | 460 |
Fuel tank capacity (l) | 18 | 18 |
Performance figures | ||
Fuel consumption (WMTC) (l/100 km) | 4.75 | 4.75 |
CO2 (g/km) | 110 | 110 |
Acceleration 0-100 km/h (s) | 3.25 | 3.4 |
Top speed (km/h) | >200 | >200 |