Lepsza komunikacja, stawianie na geologiczne atrakcje turystyczne i promocja komercyjnych imprez – znalazły się w planie kieleckiego urzędu miasta na promocję stolicy Świętokrzyskiego. W najbliższych miesiącach w promowanie Kielc mają być zaangażowane instytucje publiczne, kluby sportowe, uczelnie i prywatne firmy.
Jacek Kowalczyk, dyrektor Wydziału Promocji, Kultury i Sportu w urzędzie miasta wyjaśnia, iż w tym roku miejscy urzędnicy skupili się na znalezieniu unikalnej cechy wyróżniającej stolicę regionu świętokrzyskiego na tle innych, dużych miast. Motywem przewodnim ma być turystyka geologiczna i przyrodnicza.
– Rozszerzamy formułę GEOfestiwalu, który do tej pory odbywał się w jeden wrześniowy weekend. Teraz będą to dwa weekendy, a oferta będzie skierowana do kielczan, jak i turystów z zewnątrz. Na imprezę zarezerwowano daty: 13-14 września oraz 20-21 września. Planujemy, iż jeden dzień zostanie zadedykowany jednej atrakcji. Czyli np. pływanie kajakami zostanie zorganizowane na cały weekend, a nie jak do tej pory na kilka godzin. W planach mamy także zatrzymanie turystów na nocleg w Kielcach. najważniejsze jest zadbanie o to, by ludzie z zewnątrz chcieli tu zostać dłużej niż kilka godzin. Ma to wpływ m.in. na branżę hotelarską – mówi.
Osobnym celem magistratu jest wykreowanie wizerunku Kielc, jako miasta wydarzeń. Jednym z głównych punktów ma być festiwal literacki im. Herlinga Grudzińskiego. Urzędnicy planują też promocję poprzez jubileusze związane z postaciami znanych kielczan.
– Często są to osoby, które już odeszły, jednak pamięć o nich jest mocno utrwalona w świadomości Polaków. W tym roku jest to głównie postać Edmunda Niziurskiego. Wydarzenia rozpoczną się w marcu i będą odbywać się do późnego września. Kielce odwiedzą wybitne postaci ze świata literatury i nauki – zapowiada urzędnik.
Jacek Kowalczyk przypomina o kilku nadchodzących jubileuszach. To m.in. 5-lecie zakończenia modernizacji dworca autobusowego, 10-lecie Energetycznego Centrum Nauki w Kieleckim Parku Technologicznym, 20-lecie Galerii Dom Praczki na Wzgórzu Zamkowym i 40-lecie Domu Środowisk Twórczych. Najważniejszym ma być jednak 70-lecie Teatru Lalki i Aktora „Kubuś”, a także 60-lecie klubu Iskra Kielce.
– Nie mamy jeszcze w strukturze ratusza obsadzonego kadrowo Biura Wydarzeń Miejskich. Jednak z całą pewnością niedługo się to zmieni. Chcemy także wspólnie z Geonaturą skoordynować imprezy, które mają odbywać się w Amfiteatrze Kadzielnia. Jest ich całkiem sporo, w tym co najmniej trzy duże festiwale o zasięgu ogólnopolskim: Festiwal Harcerski, sierpniowy OdNowa Festiwal, który przyciągnie wielu znanych muzyków, czy Magiczne Zakończenie Wakacji – wymienia.
Nowe otwarcie w zakresie promocji miasta ma stanowić kooperacja ratusza z przedsiębiorcami, do której magistrat zapraszał pod koniec ubiegłego roku. W ten sposób powstał projekt planu promocji miasta. Obejmuje 175 przedsięwzięć zgłoszonych przez 55 firm oraz instytucji. Jacek Kowalczyk zapewnia, iż lista jest wciąż otwarta, a podmioty zainteresowane współpracą przez cały czas mogą zgłaszać się do ratusza.
– To nie są stricte inwestycyjne projekty, ale pewnie i takie się pojawią. Przedsiębiorcy przedstawiają swoje pomysły z nadzieją na wspólną komunikację. Nie wartościujemy wydarzeń, a ten dokument traktujemy jako otwartą inicjatywę. Myślę, iż będziemy go aktualizować co dwa tygodnie. Nie zapominajmy, iż jest również szereg wydarzeń sportowych, jak Puchar Europy w Triatlonie, o których informacje będą szły w świat – zauważa dyrektor.
Jacek Kowalczyk przyznaje, iż władze miasta chcą, aby to kielczanie stali się ambasadorami swojego miasta. Wskazuje przy tym, iż w planach jest m.in. zmiana formuły Święta Kielc, tak aby stało się wydarzeniem, które faktycznie obejmie całe miasto i będzie odpowiadało na potrzeby i oczekiwania kielczan. Nie wyklucza tu np. współpracy miasta z prywatnymi klubami muzycznymi.
PLAN PROMOCJI MIASTA KIELCE NA 2025 ROK
</a