Możesz odmówić pracy i dostać pieniądze. Sprawdź co należy zrobić.

4 godzin temu

Kodeks pracy jasno określa, iż pracodawca musi zagwarantować pracownikom odpowiednie warunki co obejmuje miedzy innymi utrzymanie adekwatnej temperatury w pomieszczeniach pracy. W przeciwnym razie może to skutkować odmową podjęcia pracy przez pracownika oraz nałożeniem na pracodawcę sankcji finansowych.

Fot. DALL·E 3 / Warszawa w Pigułce

Zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu zatrudnienia jest fundamentalnym elementem tworzenia bezpiecznego i wygodnego środowiska pracy. Przepisy zawarte w Kodeksie pracy nakładają na pracodawcę obowiązek dostosowania warunków do specyfiki wykonywanych obowiązków, uwzględniając zarówno metody pracy, jak i intensywność wysiłku fizycznego na poszczególnych stanowiskach.

W przypadku stanowisk związanych z lekką pracą fizyczną lub pracą biurową, temperatura w pomieszczeniach nie może spaść poniżej 18°C. Natomiast dla prac wymagających większego wysiłku fizycznego, regulacje dopuszczają niższą temperaturę, jednak nie mniej niż 14°C.
Zakresy temperatur, które zapewniają najlepsze warunki pracy:

  • 20–22,8°C – zimą, przy pracy siedzącej lub lekkiej,
  • 23,9–26,7°C – latem, przy pracy siedzącej lub lekkiej,
  • 18,3°C – przy średnio ciężkiej pracy fizycznej,
  • 15,5°C – przy bardzo ciężkiej pracy fizycznej.

Te wartości mają na celu nie tylko zagwarantowanie komfortu, ale także ochronę zdrowia pracowników, gdyż skrajne temperatury mogą negatywnie wpływać na ich samopoczucie i wydajność.

Prawo pracy przewiduje, iż w przypadku, gdy warunki w miejscu pracy stwarzają zagrożenie dla zdrowia lub życia, pracownik ma prawo wstrzymać się od wykonywania swoich obowiązków. Dotyczy to również sytuacji, gdy temperatura w pomieszczeniach pracy nie spełnia norm określonych przepisami BHP. Niska temperatura może powodować dyskomfort, a w dłuższej perspektywie choćby zagrożenie zdrowia, co uzasadnia odmowę pracy.

W takiej sytuacji pracownik jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia przełożonego o zaistniałej sytuacji. Co istotne, choćby w przypadku odmowy wykonywania pracy z powodu niskiej temperatury, pracownik przez cały czas ma prawo do wynagrodzenia za ten czas.

Niedopełnienie obowiązku zapewnienia odpowiednich warunków pracy, w tym utrzymania adekwatnej temperatury, może mieć poważne konsekwencje prawne i finansowe dla pracodawcy. W przypadku niezgodności z przepisami BHP pracownicy mają prawo złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawca, który nie przestrzega tych norm, może zostać ukarany grzywną w wysokości od 1 tys. zł do choćby 30 tys. zł, co czyni odpowiednie zarządzanie temperaturą istotnym elementem dbania o komfort i bezpieczeństwo w miejscu pracy.

Idź do oryginalnego materiału