Miasto Kędzierzyn-Koźle zyskało pełne połączenie z autostradą A4 dzięki nowemu 2,7-kilometrowemu odcinkowi drogi, który połączył Blachownię z Obwodnicą Północną. Inwestycja ta, największa w historii gminy Kędzierzyn-Koźle, kosztowała blisko 70 milionów złotych i została zrealizowana z 85-procentowym dofinansowaniem z Ministerstwa Rozwoju.Uroczyste otwarcie łącznika odbyło się 30 maja 2025 roku. Redakcja KK24.pl zarejestrowała pierwszy przejazd nową trasą, dokumentując przełomowy moment dla miasta i jego mieszkańców. Symbolicznemu przecięciu wstęgi towarzyszył hejnał miasta, który rozbrzmiewa podczas najważniejszych wydarzeń w Kędzierzynie-Koźlu. Relacja wideo:– To wyjątkowy dzień i ogromnie się cieszę, iż możemy go świętować w tak zacnym gronie – powiedziała prezydent miasta Sabina Nowosielska podczas otwarcia. – Chciałabym podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tej inwestycji, zarówno mojemu byłemu zastępcy, obecnemu wiceprezydentowi, jak i zespołowi urzędników, którzy konsekwentnie pilotowali ten projekt od początku do końca – dodała.Nowosielska nie kryła zadowolenia z tempa prac i atmosfery, w jakiej przebiegała realizacja projektu. – To droga, przy której nikt nie protestował, bo była budowana tam, gdzie nie przeszkadzała mieszkańcom. Dzięki temu mogliśmy gwałtownie zakończyć budowę. Mieliśmy bardzo dobrego wykonawcę, firmę Trakcja, i jestem dumna, iż dziś możemy oddać do użytku największą inwestycję drogową w historii Kędzierzyna-Koźla – podkreśliła.Droga, która łączy ulicę Strzelecką z Obwodnicą Północną, pozwoli wyprowadzić ciężki transport z centrum miasta, szczególnie z rejonów Blachowni, Piastów i Sławięcic. Most nad Kanałem Gliwickim, już nazywany przez mieszkańców "rdzawym", został wykonany ze stali kortenowskiej, dzięki czemu nie wymaga malowania i będzie odporny na warunki atmosferyczne przez wiele lat.Prezydent przypomniała, iż to inwestycja, która rozpoczęta została za poprzedniego rządu, a zakończona za obecnego, dzięki kontynuacji współpracy z Ministerstwem Rozwoju. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. były zastępca prezydenta, a w tej chwili starosta Artur Maruszczak, obecny wiceprezydent Krzysztof Wołynkiewicz oraz przedstawiciele wykonawcy – firmy Trakcja S.A.Starosta Artur Maruszczak podkreślił, iż bez łącznika nie powstałaby sama obwodnica: „Obwodnica spełniałaby parametry tylko do rzeki Kłodnicy, dlatego był potrzebny dopływ ruchu z Blachowni”. Wiceprezydent Krzysztof Wołynkiewicz dodał, iż to również największa inwestycja pod względem finansowym w historii miasta.Dyrektor oddziału firmy Trakcja Emil Oknio poinformował, iż projekt obejmował nie tylko budowę drogi, ale także dwóch rond, mostu z estakadą o długości ponad 300 metrów, przebudowę linii energetycznych, oświetlenie, monitoring oraz kanał technologiczny. Podziękował też miastu za współpracę i podkreślił, iż inwestycję zakończono przed terminem.Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, Rafał Petych, wskazał, iż łącznik domyka system drogowy Kędzierzyna-Koźla i umożliwi odcięcie ruchu ciężkiego z centrum miasta, zmniejszając hałas i zanieczyszczenia w Sławięcicach.Głosy gratulacyjne zabrali także poseł Paweł Masełko i przewodniczący Rady Miasta Ireneusz Wiśniewski, którzy zgodnie nazwali inwestycję historycznym momentem i szansą rozwojową dla mieszkańców i przedsiębiorców z całego regionu.Nowy łącznik to nie tylko poprawa komfortu jazdy, ale realna zmiana jakości życia wielu mieszkańców Kędzierzyna-Koźla i okolic.