Krakowskie MPK zakończyło przetarg na zakup 200 nowych autobusów miejskich. Wszystkie pojazdy będą wyposażone w silniki spalinowe Euro 6 – to w tej chwili najwyższy standard emisyjny wśród autobusów zasilanych olejem napędowym. Choć Kraków od lat inwestuje w pojazdy elektryczne i hybrydowe, tym razem stawia na nowoczesne diesle. To może być ostatnia taka decyzja przed planowanym zakazem zakupu pojazdów spalinowych przez duże miasta.
Zamówienie podzielono na pięć grup pojazdów: autobusy standardowe, przegubowe, midi, mini oraz podmiejskie. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiło konsorcjum Solaris Bus & Coach oraz PKO Leasing – to ono dostarczy zdecydowaną większość pojazdów. Jedynie segment mini – najmniejszych autobusów – trafił w ręce konsorcjum Mercus PSQ z tą samą firmą leasingową. Solaris zaoferował konkurencyjne ceny i sprawdzoną technologię. Pokonał m.in. konsorcjum Scania Polska, które proponowało droższe pojazdy marki Higer.
Największą część zamówienia stanowią standardowe autobusy o długości około 12 metrów. Tych pojazdów MPK planuje zamówić do 90 sztuk. To klasyczne autobusy miejskie, które będą wykorzystywane na większości głównych linii kursujących przez centrum i większe dzielnice Krakowa. Do obsługi najbardziej obciążonych tras przewidziano zakup do 60 autobusów przegubowych o długości około 18 metrów. Te dłuższe pojazdy zapewnią większą pojemność i będą obsługiwać m.in. linie kursujące w godzinach szczytu oraz prowadzące do dużych węzłów przesiadkowych.
Kolejną grupą są autobusy midi – mniejsze niż standardowe, ale wciąż pełnowymiarowe pojazdy o długości około 9 metrów. MPK chce kupić do 30 takich pojazdów. Będą one wykorzystywane na liniach lokalnych, kursujących po wąskich ulicach i w mniej zurbanizowanych częściach miasta. W zamówieniu znalazły się także najmniejsze autobusy – tzw. mini – o długości około 7 metrów. Przewidziano zakup do 10 takich pojazdów. Tego typu autobusy pojawiają się najczęściej na liniach o niskiej frekwencji, kursujących po obrzeżach Krakowa lub między osiedlami, gdzie infrastruktura drogowa nie pozwala na użycie większych pojazdów.
Ostatnia grupa to autobusy przystosowane do jazdy podmiejskiej. Te pojazdy – również o długości około 12 metrów – będą wyposażone w dodatkowe elementy zwiększające komfort podróży na dłuższych trasach. MPK zamierza pozyskać do 10 takich autobusów, które będą obsługiwać linie wykraczające poza granice administracyjne miasta.
Każdy z autobusów będzie niskopodłogowy, klimatyzowany i dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Standardem będzie monitoring, system informacji pasażerskiej i nowoczesne rozwiązania wspomagające kierowców. W kabinach znajdą się zamykane przedziały z lodówkami – to rozwiązanie testowane już wcześniej w Krakowie, teraz stanie się normą.
MPK zapowiada, iż realizacja zamówienia pozwoli na całkowite wycofanie z ruchu najstarszych pojazdów – zwłaszcza tych z silnikami Euro 5. Po zakończeniu dostaw, w krakowskiej flocie nie będzie już autobusów niespełniających najwyższych norm środowiskowych. Nowe autobusy mają być dostarczane w ramach tzw. umów realizacyjnych – oznacza to, iż przewoźnik może elastycznie decydować o tempie i liczbie zamawianych pojazdów w zależności od potrzeb i budżetu.
Krakowska flota liczy w tej chwili około 650 autobusów. Wśród nich 121 to pojazdy elektryczne, a 33 – hybrydowe. jeżeli wszystkie planowane zamówienia zostaną zrealizowane, MPK wymieni ponad 40 proc. swojego taboru w ciągu najbliższych czterech lat. W styczniu otwarto oferty w trzech przetargach: na 10 autobusów wodorowych, 32 elektryczne i właśnie 200 z silnikami Euro 6. Dodatkowo, jeszcze w tym roku do Krakowa trafi 45 autobusów zamówionych wcześniej – również z silnikami spełniającymi normę Euro 6. o ile to zamówienie zostanie zrealizowane w całości to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6.
Zakup 200 spalinowych autobusów w przededniu rewolucji zeroemisyjnej to ruch, który wzbudził kontrowersje. W październiku 2024 roku Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności, która zakłada, iż od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców – w tym Kraków – nie będą mogły kupować pojazdów innych niż zeroemisyjne. MPK argumentuje jednak, iż diesle Euro 6 są rozwiązaniem przejściowym i koniecznym, by zapewnić niezawodność i wymianę najbardziej zużytych pojazdów.
– Ten zakup nie oznacza, iż rezygnujemy z rozwoju floty zeroemisyjnej. W najbliższym czasie planujemy przetargi na autobusy elektryczne i wodorowe – podkreśla Marek Gancarczyk, rzecznik miejskiego przewoźnika. Więcej o tym przeczytacie w naszym wcześniejszym artykule: