MPK Kraków stawia na nowoczesne Autosany

carpatiabiznes.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: autosan


MPK Kraków wzmacnia flotę: nowe Autosany z silnikami Euro 6 na miejskich trasach

Flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie wzbogaciła się o osiem nowych midi autobusów marki Autosan. Choć liczba dostarczonych pojazdów nie jest duża, to mają one ogromne znaczenie dla dalszej modernizacji i ekologizacji krakowskiego taboru – umożliwiają bowiem całkowite wycofanie z ruchu ostatnich autobusów spalinowych z silnikami spełniającymi normę Euro 5.

Krakowska komunikacja miejska wchodzi na kolejny poziom w kwestii ekologii. Wycofanie autobusów z silnikami Euro 5 to istotny krok w stronę neutralności klimatycznej – podkreślił Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa, podczas oficjalnej prezentacji pojazdów.

Pierwszy kurs i pożegnanie z Euro 5

Pierwszy z nowych Autosanów SANCITY 9LE pojawił się już na linii nr 175 (Borek Fałęcki – Topografów). Jednocześnie z tej samej trasy wycofano ostatni autobus z silnikiem Euro 5, który dołączy teraz do kolekcji zabytkowych pojazdów MPK. Oznacza to, iż takie autobusy będzie można zobaczyć już tylko na Krakowskiej Linii Muzealnej lub podczas pokazów historycznych.

Autosan: niemal wiekowa kooperacja z Krakowem

– Dziękujemy MPK w Krakowie za wieloletnie zaufanie – mówił Andrzej Ujda, dyrektor oddziału Autosan Huty Stalowa Wola. – Nasza kooperacja sięga początków XX wieku. Dzisiejsza dostawa to kontynuacja eksploatowanych z powodzeniem 9-metrowych Autosanów, których 28 sztuk już jeździ po Krakowie – dodał.

Zakład Autosan, w tej chwili w strukturze Huty Stalowa Wola, skoncentrowany jest głównie na produkcji pojazdów militarnych, ale kontynuuje rozwój autobusów cywilnych o różnych napędach.

Ekologia i nowoczesność

Nowe midi autobusy SANCITY 9LE o długości 9 metrów spełniają normę emisji spalin Euro 6 i są wyposażone w nowoczesne technologie zwiększające bezpieczeństwo, takie jak:

  • elektroniczny system stabilizacji toru jazdy,

  • system monitorowania ciśnienia i temperatury ogumienia,

  • automatyczny system gaśniczy w komorze silnika.

Komfort pasażerów podnosi także klimatyzacja, porty USB, oświetlenie LED, system informacji pasażerskiej, ergonomiczne fotele oraz funkcja „przyklęku”. Wszystkie pojazdy są dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Leasing i finansowanie

Dostawę sfinansowała firma Millennium Leasing. – Cieszymy się, iż możemy być częścią tak ważnego projektu dla mieszkańców Krakowa – powiedział Marcin Balicki, prezes zarządu spółki. Podkreślił także 10-letnią, owocną współpracę z MPK i zaangażowanie partnera – Autosanu HSW – w realizację projektu.

Kraków bez silników Euro 5

– Nasza flota to różnorodne autobusy – od dużych przegubowców po małe pojazdy, jak te dostarczone przez Autosan. Świetnie sprawdzają się na krętych, wąskich ulicach Krakowa – mówił Rafał Świerczyński, prezes MPK SA w Krakowie. – Cieszę się, iż po wycofaniu pojazdów Euro 4, żegnamy teraz także Euro 5. Krakowianie będą podróżować już tylko autobusami hybrydowymi, elektrycznymi, wodorowymi oraz spalinowymi spełniającymi normy EEV i Euro 6 – podkreślił.

Nowe Autosany w Krakowie to nie tylko kolejny krok ku czystszemu powietrzu, ale i symbol konsekwentnej realizacji polityki transportowej miasta nastawionej na zrównoważony rozwój.

Idź do oryginalnego materiału