Nowe tramwaje zostały wyprodukowane przez Modertrans Poznań, a ich wcześniejsze dostarczenie jest efektem sprawnej współpracy między producentem a MPK. Jak podkreślają przedstawiciele miasta, to istotny sygnał zarówno dla pasażerów, jak i dla instytucji finansujących inwestycje transportowe. Zakup został bowiem w zdecydowanej większości sfinansowany ze środków unijnych – wsparcie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności pokryło aż 85 procent wartości kontraktu, czyli ponad 215 milionów złotych.
Moderus Gamma LF 04 AC BD to tramwaj zaprojektowany z myślą o współczesnych potrzebach dużego miasta. Pojazd ma blisko 32 metry długości i może przewieźć jednorazowo około 240 pasażerów. W pełni niskopodłogowa konstrukcja, klimatyzowany i monitorowany przedział pasażerski oraz cztery rampy ułatwiające wsiadanie osobom z niepełnosprawnościami i rodzicom z wózkami sprawiają, iż Gammy wyznaczają standard dostępności w poznańskiej komunikacji tramwajowej.
Ich dużym atutem jest także dwukierunkowość. Dzięki kabinom motorniczego po obu stronach i drzwiom rozmieszczonym symetrycznie, tramwaje mogą obsługiwać trasy bez klasycznych pętli oraz linie wahadłowe uruchamiane podczas remontów torowisk. To rozwiązanie, które zwiększa elastyczność sieci tramwajowej i pozwala szybciej reagować na zmiany w organizacji ruchu.
Jak zwracają uwagę władze MPK, dostawa nowych Gammy to kolejny krok w długofalowym procesie modernizacji taboru. Jeszcze ćwierć wieku temu niskopodłogowe wagony stanowiły zaledwie niewielki ułamek floty. Dziś zdecydowana większość poznańskich tramwajów jest dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a liczba pojazdów łączących niską podłogę z dwukierunkowością systematycznie rośnie.
Na tym jednak inwestycje się nie kończą. MPK Poznań planuje dalszą rozbudowę floty – rozstrzygnięto już przetarg na dostawę kolejnych dziesięciu fabrycznie nowych, jednokierunkowych tramwajów niskopodłogowych, z możliwością rozszerzenia zamówienia o następne dwadzieścia pojazdów. Zgodnie z planem, nowe wozy mają trafić do Poznania do końca 2028 roku.

1 godzina temu













