MZA Warszawa i Busnex Poland z umową na dostawę 30 autobusów elektrycznych Yutong U12

1 miesiąc temu

Historia obecności autobusów Yutong na ulicach Warszawy rozpoczęła się 15 maja 2023 roku od testów modelu U12 realizowanego przez Miejskie Zakłady Autobusowe. Zaplanowane na rok testy miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, jak również walorów użytkowych na wielu trasach komunikacji miejskiej w stolicy. W tym okresie MZA w Warszawie sprawdzały zasięgi oraz walory użytkowe autobusu w różnych warunkach natężenia ruchu, obłożenia linii. Bardzo ważnym parametrem był wpływ panujących w różnych porach roku temperatur.

W trakcie tych testów całkowicie zeroemisyjny Yutong U12 pokonał na warszawskich trasach 79 700 km. W rekordowym dniu przejechał w trakcie dziennej zmiany 403 km, zużywając średnio 0,63 kWh/km. Po zakończeniu zmiany stan baterii wynosił znakomite 21%. Średnie zużycie energii z rocznych testów wyniosło 0,89 kWh/km.

Po tych testach MZA Warszawa zdecydowała się w drodze przetargu na zakup 18 zeroemisyjnych autobusów Yutong U12. Podpisanie umowy nastąpiło 7 marca 2024 roku, a już pod koniec grudnia została zrealizowana dostawa. Autobusy wyjechały na warszawskie trasy na początku 2025 roku i od samego startu wykazywały się komfortem, niskim zużyciem energii i niezawodnością.

– Podpisujemy kolejną umowę na dostawę 30 autobusów Yutong U12, które zasilą zeroemisyjny tabor komunikacyjny w stolicy. To najlepsza rekomendacja dla nas jako wyłącznego dystrybutora, jak również dla producenta tych autobusów. Warszawa jest liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport, plasuje się także w ścisłej czołówce europejskich stolic pod względem rozwoju elektromobilności. Dysponuje rozbudowanym systemem komunikacji miejskiej z bardzo nowoczesnym, zróżnicowanym taborem – powiedział Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland.

Zeroemisyjny autobus Yutong U12 wyróżnia choćby 400-kilometrowy zasięg na jednym ładowaniu, osiągany dzięki bezkobaltowym bateriom o wysokiej sprawności oraz rekuperatorowi energii – umożliwiającemu odzyskiwanie jej podczas hamowania, co ma szczególne znaczenie w warunkach miejskich. Yutong U12 posiada również najnowsze technologie zapewniające bezpieczeństwo baterii, ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę. Tak zaawansowane rozwiązania znacznie wykraczają ponad rynkowe standardy wyposażenia elektrycznych autobusów. Jego przyciągająca uwagę stylistyka została doceniona nagrodą Busworld Design Award podczas Busworld Europe.

– Nasza flota zeroemisyjna rośnie w bardzo szybkim tempie, co jest dla nas wielkim powodem do radości. Już niedługo pojazdy elektryczne mogą stanowić ponad 30% taboru naszej Spółki. To wynik bez precedensu w skali Europy, a jednocześnie też świetna informacja dla mieszkańców Warszawy, którzy będą oddychali jeszcze czystszym powietrzem. Cieszymy się, iż możemy być przykładem do naśladowania dla innych miast w kraju i na kontynencie – powiedział Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych sp. z o.o.

Yutong Bus to największy globalny dostawca autobusów i autokarów, posiadający ponad 10-procentowy udział w światowym rynku. Dzięki zaawansowanym technologiom oraz zakładom badawczo-rozwojowym i produkcyjnym o powierzchni 4 mln m2, firma jest w stanie dostarczać autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe i zasilane paliwem tradycyjnym do kolejnych miast na wszystkich kontynentach, w tym również do Europy.

W czterech zakładach dziennie powstaje choćby kilkaset autobusów, co w skali roku zapewnia wolumen produkcji liczony w dziesiątkach tysięcy. Yutong Bus jest liderem europejskiego rynku autobusów elektrycznych oraz najlepiej sprzedającą się na świecie marką autobusów napędzanych zieloną energią, w 2024 r. notując niemal 47 tys. dostarczonych pojazdów zero- i niskoemisyjnych, a łącznie dostarczając już ponad 190 tys. autobusów.

Busnex Poland jest oficjalnym przedstawicielem Yutong Bus, który dostarczył i zakontraktował już ponad 310 autobusów elektrycznych dla 30 samorządów z 11 województw. Firma zapewnia również kompleksowe wsparcie techniczne i serwisowe oraz szkolenia z obsługi, jak również eksploatacji autobusów zeroemisyjnych. We współpracy z Grupą DBK zostały otwarte trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie oraz Białymstoku, a w Ostrołęce powstał magazyn części zamiennych.

Idź do oryginalnego materiału