Na Podkarpaciu ruszyła modernizacja 66 km linii kolejowych w ramach inwestycji za ponad 900 mln zł

carpatiabiznes.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: linie kolejowy remont modernizacja podkarpacie


Podkarpacie. Remont linii kolejowych

Rozpoczęto pierwszy etap robót na odcinkach Sandomierz – Chmielów (LK25) oraz Sobów – Zbydniów (LK74). Inwestycja o wartości ponad 900 mln zł obejmuje kompleksową przebudowę torów, przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych, a także budowę nowych peronów na 13 stacjach i przystankach.

Dzięki projektowi podróże staną się szybsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.

Modernizacja 66 km linii kolejowych w ramach kluczowego projektu

Zakres przedsięwzięcia obejmuje modernizację trzech linii kolejowych: nr 25, 74 i 78, na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Łącznie prace obejmują 66 kilometrów torów.

Zakończenie inwestycji planowane jest do II kwartału 2028 roku.

Modernizacja kolei na Podkarpaciu wspiera rozwój transportu

Projekt stanowi istotny element unowocześniania infrastruktury kolejowej w regionie. Modernizowane odcinki umożliwią powrót pociągów pasażerskich na trasie Padew – Chmielów oraz Sandomierz – Grębów. Inwestycja przyczyni się do ulepszenia transportu zbiorowego, ograniczenia emisji i poprawy jakości życia mieszkańców Podkarpacia.

Rozpoczęcie zasadniczych prac na odcinkach Sandomierz – Chmielów i Sobów – Zbydniów

Na przełomie listopada i grudnia wykonawca rozpoczął najważniejsze prace budowlane. w tej chwili prowadzone są roboty demontażowe, obejmujące usuwanie starych szyn, podkładów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń elektroenergetycznych i systemów sterowania ruchem. Działania te przygotują teren pod budowę nowej infrastruktury kolejowej. Na placu budowy zgromadzono już niezbędne materiały.

Nowa infrastruktura poprawi bezpieczeństwo i skróci czas przejazdu

Projekt zakłada budowę nowych torów, modernizację sieci trakcyjnej oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Dzięki pracom prędkość maksymalna pociągów pasażerskich zwiększy się do 120 km/h, a towarowych do 110 km/h.

Skróceniu ulegnie również czas podróży:

  • między Sandomierzem a Padwią – o ok. 10 minut,

  • dla pociągów Intercity na odcinkach Stalowa Wola Rozwadów – Sobów i Sobów – Padew – o ok. 13 minut.

13 nowych i zmodernizowanych peronów dla wygodnych i dostępnych podróży

Ważnym elementem inwestycji będzie modernizacja peronów na stacjach i przystankach:

Tarnobrzeg, Tarnobrzeg Sobów, Tarnobrzeg Ocice, Tarnobrzeg Olszynka Grębów, Chmielów, Wielowieś, Dąbrowica Małopolska, Turbia, Kępie Zaleszańskie, Zbydniów, Skopanie, Padew Narodowa.

Nowe perony zostaną wyposażone w:

  • pochylnie i oznakowania dotykowe poprawiające dostępność,

  • wiaty i ławki zapewniające komfort oczekiwania,

  • gabloty z rozkładami jazdy ułatwiające orientację podróżnym.

Kompleksowe prace projektowe i budowlane w ramach dużego projektu infrastrukturalnego

Zadanie obejmuje wykonanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie pełnego zakresu robót budowlanych. Realizacja odbywa się w ramach projektu „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew”, który znacząco wpłynie na rozwój komunikacji kolejowej w regionie.

Idź do oryginalnego materiału