Krakowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił rozpoczęcie przetargów na budowę pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Inwestycja ma na celu usprawnienie komunikacji na trasie z Krakowa do Bielska-Białej.
Beskidzka Droga Integracyjna, część drogi ekspresowej S52 połączy Bielsko-Białą z Kętami, Andrychowem, Wadowicami, Kalwarią Zebrzydowską i dotrze do DK7 w Głogoczowie. Dwujezdniowa arteria z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie miała 61 km i zostanie poprowadzona nowym śladem. Powstanie 12 węzłów: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
GDDKiA w Krakowie ogłosiła przetarg na przygotowanie projektu budowlanego, przeprowadzenie badań geologicznych i uzyskanie pozwolenia na budowę pierwszego odcinka. Prace dotyczą 16-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S52 między węzłami Bielsko-Biała Hałcnów a Bulowice.
– To 16 km drogi ekspresowej S52 (zwanej Beskidzką Drogą Integracyjną, BDI) między przyszłymi węzłami Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Na oferty czekamy do 18 lutego – poinformowała Magdalena Karolak z krakowskiej Dyrekcji.
– Zaczynamy od najbardziej na zachód wysuniętego odcinka, który będzie także drogą wyjazdową z Bielska-Białej na wschód. (…) Ta część drogi pozwoli na ominięcie od północy jednej z największych wsi w Polsce, kilkunastotysięcznych Kóz. Trasa będzie też południową obwodnicą Kęt” – wskazała Karolak. Dodała, iż powstaną trzy węzły: w Kozach, Kętach, a także Bulowicach, który połączy nową drogę z dzisiejszą DK52. „Zgodnie z wynikami Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021, tą drogą każdego dnia porusza się prawie 20 tys. pojazdów – przekazała Magdalena Karolak.
To już drugi przetarg, pierwszy unieważniono wiosną 2024 r. Powodem było nikłe zainteresowanie i bardzo drogie oferty. W nowym podejściu trasę podzielono na cztery odcinki, postępowanie dotyczy pierwszego z nich. Wcześniej było sześć, można było składać oferty na określone części. Wybrany wykonawca zrealizuje badania geologiczne, opracuje projekt budowlany i uzyska zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przygotuje też projekt wykonawczy.
Wkrótce zostanie ogłoszony kolejny przetarg, na liczący 20 km odcinek drogi ekspresowej S52 między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską. Tu Beskidzka Droga Integracyjna stanie się też obwodnicą Wadowic i Kalwarii.
Na całej trasie przewidziano ponad 6,6 tys. odwiertów (o średniej głębokości 11 m) i prawie 2,4 tys. sondowań (średnio 11 m). W razie potrzeby odwierty mogą osiągnąć choćby 30 m. Pobrane próbki pozwolą na poznanie budowy geologicznej terenu, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności. Sondowanie pokaże, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.