Na tę inwestycję Fordon czekał latami. Startuje budowa trasy rowerowej Wyzwolenia – Sudecka

3 dni temu

Na start tej inwestycji mieszkańcy Fordonu czekali wiele lat. Firma Strabag rozpoczyna budowę drogi dla rowerów wzdłuż ulic Wyzwolenia i Sudeckiej, które zepną istniejący ciąg rowerowy na terenie gminy Osielsko m.in. z Wielką Pętlą Fordonu. Niebawem rozpocznie się też budowa kładki nad torami magistrali węglowej, stanowiącej element ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej.

Zrealizowana kilka lat temu przez gminę Osielsko droga rowerowa z Jarużyna do Bydgoszczy kończy się na granicy miasta. Rowerzyści chcący wybrać się z Fordonu do podbydgoskich miejscowości musieli kierować się wąską, dziurawą i ruchliwą jezdnią ulicy Sudeckiej, na której natężenie ruchu znacząco wzrosło po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S5. Już od 2017 roku informowaliśmy o – jak się okazało bardzo długich – przygotowaniach do realizacji potrzebnego odcinka infrastruktury dla jednośladów.

Po ośmiu latach infrastrukturalne marzenie wielu bydgoszczan doczekało się spełnienia. W 2024 roku firma Strabag wygrała przetarg na realizację drogi dla rowerów wzdłuż ulic Wyzwolenia i Sudeckiej, łącząc istniejący ciąg rowerowy w gminie Osielsko m.in. z Wielką Pętlą Fordonu. Z początkiem września, po uprzednim przygotowaniu projektu budowlanego, wykonawca wkroczył na plac budowy i zaczął przygotowywać się do prac.

@metropoliabydgoska.pl Jedyne takie miejsce w Bydgoszczy! Plac Wolności 5 #bydgoszcz #metropoliabydgoska #kujawskopomorskie #kawiarnia #cynamonki ♬ Sex And The City – Main Theme – Geek Music

To rekomendacje Zespołu ds. Polityki Rowerowej przyczyniły się do tego, iż dziś tu jesteśmy – zaznaczył zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz podczas dzisiejszej (4 września) konferencji prasowej zorganizowanej przy skrzyżowaniu Wyzwolenia i Geodetów. Nowa trasa rowerowa będzie miała 1,7 kilometra długości.

– Termin zakończenia inwestycji to luty 2026 roku – powiedział Maciej Gust, zastępca dyrektora ZDMiKP ds. inwestycji drogowych. Po przekazaniu placu budowy Strabag zaczął ustawiać słupki i znaki informujące o robotach drogowych. Te nie mają być szczególnie uciążliwe dla kierowców. – Zasadnicze prace rozpoczną się w przyszłym tygodniu. Będą odbywać się poza jezdnią, utrudnienia będą punktowe – nie spodziewamy się większych zamknięć – przekazał Gust.

Szlak dla rowerzystów powstanie po północnej stronie Sudeckiej, wschodniej stronie Wyzwolenia (przy komisariacie) oraz po obu stronach Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i Geodetów oraz na części Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Zmieni się także geometria wlotów skrzyżowań ulic Geodetów oraz Tatrzańskiej, gdzie wytyczone zostaną przejazdy dla rowerzystów. Przebudowane zostaną również zjazdy i dojścia do nieruchomości oraz dwa przystanki autobusowe Wyzwolenia/Komisariat. Ustawione zostanie nowe oświetlenie (w tym doświetlenia przejść), powstaną też nowe miejsca przekraczania jezdni.

W zakres zadania wchodzi też budowa odwodnienia drogowego w formie muld chłonnych (w zachodniej części ul. Sudeckiej). Jest to rodzaj rowów odwadniających, które pozwolą na wsiąkanie wody do gruntu – czytamy w komunikacie bydgoskich drogowców. Koszt wyczekiwanej inwestycji to 7,3 miliona złotych.

Trwa budowa Wielkiej Pętli Fordonu, a niebawem kładka przy Fordońskiej

Po kilku latach blokady, rozpoczęła się realizacja pierwszego wybranego w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Etap od wejścia do Doliny Śmierci do terenów za Górą Szybowników będzie miał 1,2 kilometra długości. Będzie to asfaltowa trasa pieszo-rowerowa (z rozdzieleniem wyznaczającym trasę dla obu grup użytkowników) o szerokości 4,2 metra, wyposażona w ławki, oświetlenie, stację naprawy rowerów i wiatę.

Sprzyjająca pogoda sprawia, iż wykonawca – firma Bogmar – kładzie już podbudowę i krawężniki na fragmencie przy Dolinie Śmierci. Termin zakończenia zadania to 31 stycznia 2026 roku; pochłonie ono blisko dwa miliony złotych, ale udało się na nie uzyskać wsparcie unijne z ZIT w wysokości 800 tysięcy złotych.

Pod koniec września firma Kormost ma zainaugurować budowę kładki nad linią kolejową nr 201, która będzie elementem ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Fordońskiej między Sochaczewską a Wiślaną (1,45 km). – To kolejny wyczekiwany przez mieszkańców projekt. Przekazaliśmy już plac budowy – zaznaczył zastępca dyrektora zarządu dróg. W ramach zamierzenia wartego 11,6 miliona złotych (dotacja z UE wynosi siedem milionów) powstanie nie tylko 55-metrowa przeprawa i odnowiony ciąg wzdłuż Fordońskiej; zaplanowano również przebudowę skrzyżowania z Wiślaną i Sochaczewską. – Powstanie lewoskręt i sygnalizacja świetlna – poinformował.

Obecnie w realizacji jest również infrastruktura wzdłuż ulicy Sułkowskiego (3 km długości), przy Toruńskiej obok zajezdni (1 km, prace w ramach przebudowy torowiska) i wzdłuż Brdy na odcinku Krakowska – Most Pomorski.

Trasy rowerowe w planach

W tej chwili przygotowujemy lub realizujemy inwestycje rowerowe o wartości 60 milionów złotych; w samym Fordonie wydamy 20 milionów – wyliczył Kozłowicz. – Wakacje trwały, ale w kwestii prac nad infrastrukturą rowerową działo się bardzo dużo – uzupełnił dyrektor ds. inwestycji drogowych. Poza wyżej wymienionymi lokalizacjami, w których toczą bądź rozpoczną się prace, kilka inwestycji ma już wydane pozwolenia na budowę, decyzje ZRID bądź zgłoszenia – ZDMiKP zamierza sukcesywnie ogłaszać przetargi na roboty budowlane. Przedstawiciel ZDMiKP wymienił następujące przedsięwzięcia:

  • budowa infrastruktury wzdłuż Kolbego od Kormoranów do granicy miasta (1,2 km)
  • droga dla rowerów wzdłuż Wojska Polskiego od Szpitalnej do pętli Kapuściska (2,2 km)
  • DDR wzdłuż Petersona do węzła S10 Bydgoszcz Park Przemysłowy (0,6 km)
  • trasa dla rowerzystów wzdłuż Solskiego w ramach budowy linii tramwajowej na Szwederowo (3 km)
  • ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Srebrnej – w tym wypadku trwa przetarg na realizację (1,6 km)

Mamy też inwestycje, na które składamy wnioski o pozwolenia na budowę – podkreślił Gust. Na liście jest połączenie infrastruktury przy ulicy Leśnej w Osielsku/Czarnówczynie ze skrzyżowaniem Pod Skarpą i Zamczysko wraz z przebudową skrzyżowania (0,4 km), dalsza budowa wzdłuż Toruńskiej od Równej do pętli Stomil (2,7 km), zapowiadana od dekady „trasa średnicowa” czyli połączenie Bartodziejów z centrum przez Skłodowskiej-Curie, Moniuszki, Sieńki, Markwarta i Krasińskiego (8 km) czy siedmiokilometrowy odcinek trasy dla miłośników dwóch kółek przy Nakielskiej. Łącznie to 20 kilometrów tras, które za kilkanaście miesięcy/kilka lat dołączą do ponad 140 kilometrów infrastruktury przeznaczonej dla jednośladów.

W kontekście rozpoczynającej się budowy DDR przy Wyzwolenia i Sudeckiej, ich doskonałym uzupełnieniem będzie planowane przedłużenie infrastruktury wzdłuż Wyzwolenia do granicy miasta (1,3 km). W przyszłości połączy się z inwestycją planowaną przez gminę Dobrcz, która także myśli o budowie drogi dla rowerów obok DW256. Tak przygotowana infrastruktura ułatwiłaby setkom fordoniaków dojazd m.in. na Święto Śliwki.

Gust podkreślił, iż w przypadku 11 inwestycji rowerowych złożono wnioski o dofinansowanie unijne w ramach bydgoskich ZIT – w tym prac na Nakielskiej i Toruńskiej.

Idź do oryginalnego materiału