Jeżeli ktoś dawno nie jechał pociągiem, to musi wiedzieć, iż standard podróży po polskich torach bardzo się zmienił. Coraz mniej jest składów z przedziałami, pod każdym siedzeniem znajduje się gniazdko elektryczne, a wsiadając i wysiadając nie trzeba już mocować się z ciężką klamką, bo drzwi otwierane są automatycznie. Tak samo wchodzi się do toalety, w której w niepamięć poszedł zakaz korzystania z niej tylko w czasie jazdy pociągu.Do tego dochodzą klimatyzacja, zapowiedzi głosowe, wyświetlacze i internet.Na tory wrócą wagony RetroTo zupełnie inna sytuacja niż sprzed lat, kiedy polskie pociągi były siermiężne – dominowały brązowe kolory, szorstkie siedzenia i firanki z napisem „PKP”.I takie składy wrócą niebawem na tory – zapowiedział to minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Odwiedził zakłady Remtrak w Libiszowie, gdzie realizowane są prace nad unikatowym wagonem Retro.– Pamiętacie taki wystrój wagonów sprzed lat? Jesteśmy w Libiszowie koło Opoczna, w zakładach Remtrak, w wagonie Retro, którego premiera zaplanowana jest na kwiecień przyszłego roku. Będzie on kursował po całej Polsce – mówi minister w internetowym nagraniu.Jak podkreśla, celem projektu jest nie tylko wierne odtworzenie historycznego wyglądu wnętrz, ale także przywołanie wspomnień związanych z podróżami koleją sprzed dekad.Sentymentalny powrót do dawnych podróżyChoć współczesna kolej oferuje wysoki standard podróży i nowoczesne technologie, idea wagonów Retro opiera się przede wszystkim na emocjach i nostalgii.– Dzisiaj kolej jest oczywiście wygodniejsza i nowocześniejsza. Jednak z sentymentem wracamy do czasów, gdy wagony wyglądały właśnie w ten sposób – zaznacza Dariusz Klimczak.Odrestaurowane wagony mają łączyć historyczny charakter z aktualnymi standardami bezpieczeństwa, umożliwiając pasażerom doświadczenie atmosfery dawnych podróży kolejowych w nowej, współczesnej odsłonie.2026 rokiem jubileuszu PKPProjekt wagonów Retro nabiera szczególnego znaczenia w kontekście zbliżających się obchodów stulecia Polskich Kolei Państwowych.– Rok 2026 to rok stulecia PKP – przypomina minister infrastruktury.I dodaje, że... – To będzie wielki rok polskiej kolei: nowoczesne pociągi, nowe połączenia i przystanki, ale też możliwość przejazdu pięknymi, odrestaurowanymi wagonami Retro, takimi jak te powstające tutaj, w Libiszowie, w zakładach Remtrak – podkreśla Dariusz Klimczak.