Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nabór wniosków w ramach resortowego Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
ADRESATAMI PROGRAMU SĄ
dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
- o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
- o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
- traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
NA CZYM BĘDĄ POLEGAĆ USŁUGI ASYSTENTA
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:
- wsparciu uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej,
- wsparcie uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie,
- wsparciu uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania,
- wsparciu uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.
Udział w Programie osób z niepełnosprawnością jest całkowicie bezpłatny.
JAKIE DOKUMENTY NALEŻY ZŁOŻYĆ ABY ZAKWALIFIKOWAĆ SIĘ DO PROGRAMU
Nabór do Programu prowadzony jest na podstawie Karty zgłoszenia. Wzór karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026 stanowi załącznik nr 7 do Programu.
Do Kart zgłoszenia do Programu należy załączyć:
- kopię orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia równoważnego;
- klauzule informacyjne RODO w ramach Programu, stanowiącą załącznik nr 16 do Programu,
- klauzulę informacyjną stanowiącą załącznik nr 1 do Ogłoszenia,
- zakres czynności w ramach usług asystenta stanowiący załącznik nr 8 do Programu,
- oświadczenie stanowiące załącznik nr 2 do Ogłoszenia.
ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU NALEŻY SKŁADAĆ
- osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sarnakach ul. Berka Joselewicza 3, 08-220 Sarnaki w godzinach pracy Ośrodka do 06.09.2025 r. Dodatkowe informacje można otrzymać telefonicznie tj. 83 359 92 44 lub e-mail: [email protected] ,
- za pośrednictwem poczty na ww. adres, w przypadku składania dokumentów rekrutacyjnych za pośrednictwem operatorów pocztowych – za datę złożenia dokumentacji przyjmuj się datę wpływu wniosku do Ośrodka,
- elektronicznie – za pośrednictwem platformy ePUAP (opatrzone podpisem elektronicznym).
UWAGA!!!
W przypadku braku możliwości złożenia wniosku w ww. terminie ze względu na stan zdrowia prosimy o kontakt z pracownikami Ośrodka, którzy w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością odbiorą stosowny wniosek wraz z załącznikami.
DODATKOWE INFORMACJE
Po 06.09.2025 r. nabór będzie otwarty, a usługi w ramach Programu mogą zostać przyznane pod warunkiem rezygnacji już zakwalifikowanych osób oraz dostępnych środków finansowych w ramach Funduszu Solidarnościowego.
Zakwalifikowanie do Programu odbywać się będzie z uwzględnieniem kolejności zgłoszeń uczestników oraz w szczególności osobistej sytuacji osoby z niepełnosprawnością (w tym: sytuacji rodzinnej, wsparcia ze strony środowiska oraz instytucji), zgodnie z założeniami Programu i przyznanymi środkami finansowymi.
Zgłoszenie nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem do udziału w Programie. Przyjęte zgłoszenia będą realizowane wyłącznie dla osób, które zostaną zakwalifikowane do Programu.
Decyzja o zakwalifikowaniu do Programu jest ostateczna i nie podlega procedurze odwoławczej.
Uczestnicy zakwalifikowani do Programu zostaną pisemnie powiadomieni o przyznaniu wsparcia w ramach Programu a wnioskodawcy niezakwalifikowani zostaną wpisani na listę rezerwową.
Start Programu planujemy jest na styczeń 2026 r.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/
ZAŁĄCZNIKI DO POBRANIA:
- Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych (.pdf)
- Oświadczenie (wersja edytowalna)
- Karta zgłoszenia (.pdf)
- Karta zakresu czynności (.pdf)
- Klauzula informacyjna RODO Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dla pracowników urzędów wojewódzkich oraz pracowników gmin/powiatów, którzy uczestniczą w realizacji Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego — edycja 2026 (.pdf)