Najczęściej popełniane błędy przy składaniu wniosku o rentę wdowią

3 godzin temu

Pierwsze trzy tygodnie nowego roku pokazały, jak duże jest zainteresowanie „rentą wdowią”. W tak krótkim czasie do ZUS-u wpłynęło 121 tysięcy wniosków o to świadczenie, z czego blisko 4 tysiące pochodzi z województwa podlaskiego. Co istotne, aż 74 proc. wniosków składanych jest osobiście w placówkach ZUS-u.

– Uprawnieni seniorzy mają czas do końca lipca na złożenie wniosku o rentę wdowią. Niezależnie od tego, czy wniosek wpłynie do ZUS-u dzisiaj, czy za miesiąc, nie ma to znaczenia, ponieważ tzw. renta wdowia będzie wypłacana dopiero od lipca. Ważne jest, aby wniosek został wypełniony prawidłowo i aby wszystkie odpowiednie rubryki zostały zaznaczone bezbłędnie – informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.

Przypomnijmy, iż prawo do wypłaty świadczeń w zbiegu, czyli „renty wdowiej”, przysługuje osobie, która ma prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z czego jedno z nich musi być rentą rodzinną po zmarłym małżonku. Dotychczas wdowy i wdowcy mogli pobierać jedynie tylko jedno z tych świadczeń – wyższe lub wybrane. Od lipca zbieg świadczeń dla uprawnionej osoby będzie polegał na połączeniu dwóch świadczeń w proporcjach: 15 proc. własnego świadczenia oraz całej renty rodzinnej, lub odwrotnie – 100 proc. wypracowanego świadczenia, np. emerytury i 15 proc. renty rodzinnej. Od 1 stycznia 2027 r. drugie świadczenie zostanie zwiększone z 15 proc. do 25 proc. Co ważne wysokość sumy świadczeń ustalonych w zbiegu nie może przekroczyć trzykrotności kwoty najniższej emerytury, tj. w tej chwili do końca lutego 2025 r. kwoty 5342,88 zł brutto (3 x 1780,96 zł).

– Warunki, które musi spełnić wdowa lub wdowiec, obejmują ukończenie powszechnego wieku emerytalnego, wynoszącego 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn. Ponadto osoba ta musi pozostawać we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka, nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż przed ukończeniem 55 lat (kobieta) i 60 lat (mężczyzna). Oznacza to, iż kobieta, która owdowiała w wieku 40 czy 50 lat, nie będzie miała prawa do renty wdowiej. Z „renty wdowiej” nie skorzystają także osoby, które pozostają w tej chwili w związku małżeńskim – wyjaśnia rzeczniczka.

Większość wniosków składana jest na salach obsługi klientów

Od początku roku można zaobserwować znaczący wzrost klientów odwiedzających placówki ZUS-u. Do tej pory w całym kraju złożono 121 tys. wniosków, z czego w województwie podlaskim blisko 4 tysiące. Większość z nich składana jest bezpośrednio u pracowników ZUS-u na salach obsługi klientów. Choć wygodną formą złożenia formularza jest Platforma Usług Elektronicznych, z tej opcji korzysta jedynie 7 proc. seniorów.

Błędy we wniosku

Składając wniosek, należy dokładnie zapoznać się z jego treścią i zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi, nie pomijając żadnego z pytań. Pośpiech jest niewskazany ponieważ może doprowadzić do błędów lub pozostawienia nie wypełnionych rubryk. Takie niedopatrzenia mogą skutkować wydaniem decyzji odmownej lub wydłużeniem postępowania w sprawie przyznania świadczenia. Najczęściej popełnianym błędem jest niewłaściwe wypełnienie rubryk na stronie 3 wniosku, w sekcji dotyczącej oświadczenia wnioskodawcy. Klienci często zaznaczają opowiedz „nie” w odniesieniu do informacji „mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie”. Taka odpowiedź może skutkować wydaniem decyzji odmawiającej przyznania „renty wdowiej”, ponieważ jednym z warunków jest posiadanie prawa do co najmniej dwóch świadczeń.

– W tym pytaniu klient informuje, czy przysługuje mu świadczenie, takie jak emerytura, z której nie korzysta, ponieważ zdecydował się na rentę rodzinną jako korzystniejsze rozwiązanie. Może się również zdarzyć, iż klient ma przyznaną rentę rodzinną, która jest jednak zawieszona, z powodu otrzymywania wyższej emerytury. jeżeli wdowa lub wdowiec ma już ustalone prawo do swojej emerytury lub renty rodzinnej po zmarłym małżonku, ale jedno z tych świadczeń zostało zawieszone, należy zaznaczyć odpowiedź „tak”. Taką samą odpowiedź należy również wybrać w przypadku, gdy wniosek o przyznanie drugiego świadczenia został złożony niedawno, a osoba ta nigdy wcześniej się o nie ubiegała. Dlatego warto uważnie i bez pośpiechu przeanalizować wniosek, aby udzielić adekwatnych odpowiedzi – wyjaśnia Katarzyna Krupicka.

Brak odpowiedzi może wydłużyć proces przyznania świadczenia

Innym błędem, na który warto zwrócić uwagę podczas wypełniania wniosku, jest rubryka na stronie 3 dotycząca oświadczenia wnioskodawcy. W pozycji „mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie” klienci często pomijają odpowiedź na to pytanie dotyczące zagranicznych instytucji, pozostawiając te pola puste. Taki sposób wypełnienia formularza ERWD może skutkować koniecznością przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, co z kolei wydłuży czas rozpatrywania wniosku o świadczenie.

Masz pytania? Porozmawiaj z ekspertem

Jeśli potrzeba jest pomoc w wypełnieniu wniosku można ją uzyskać dzwoniąc pod numerem telefonu 22 560 16 00, każda zainteresowane osoba może skontaktować się z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. Konsultanci infolinii są dostępni w dni robocze, od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:00-18:00. Automatyczny System Informacyjny działa przez całą dobę, przez 7 dni w tygodniu.

ERWD – instrukcja

Idź do oryginalnego materiału