Najczęstsze problemy z hamulcami rowerowymi i jak je naprawić

7 godzin temu
Słaba siła hamowania – jeden z najczęstszych problemówProblem słabej siły hamowania dotyczy zwłaszcza hamulców typu V-brake i tarczowych mechanicznych. Po czym rozpoznać usterkę? Mimo nacisku na klamkę rower nie może się skutecznie zatrzymać. Dlaczego tak może się dziać? Oto kilka powodów:Poluzowana linka hamulcowa.Brudne lub zużyte obręcze (hamulce obręczowe).Zanieczyszczone lub zużyte okładziny hamulcowe.Zużyte klocki lub tarcza (w przypadku systemów tarczowych).Aby naprawić usterkę, najpierw wyczyść obręcze alkoholem izopropylowym i papierem ściernym o drobnej gradacji. Następnie wymień zużyte klocki hamulcowe, sprawdź naciąg linki i ją dociągnij. W systemach tarczowych trzeba sprawdzić stan tarczy. W przypadku wyraźnego zużycia należy ją koniecznie wymienić.Jakie są rodzaje hamulców rowerowych? W tym miejscu możesz przeczytać o nich więcej: https://www.decathlon.pl/c/htc/jakie-sa-rodzaje-hamulcow-rowerowych-budowa-wady-i-zalety_739ae217-71d7-42e4-9a31-bdabf989608c.Klamka hamulca jest zbyt twarda lub wpada w kierownicęZarówno jeden, jak i drugi przypadek bardzo utrudnia precyzyjne hamowanie. Przyczyny usterki są różne:Zanieczyszczone przewody lub pancerze.Hamulce mechaniczne – zbyt luźna lub zbyt mocno napięta linka.Hamulce hydrauliczne – powietrze obecne w układzie.W przypadku układu mechanicznego wystarczy nasmarować linki i pancerze, po czym wyregulować napięcie (przy klamce lub zacisku). W układzie hydraulicznym konieczne może okazać się odpowietrzenie.Co zrobić, gdy hamulce piszczą?Jeśli twoje hamulce piszczą podczas hamowania, to znak, iż coś jest z nimi nie tak. Dotyczy to zarówno systemów V-brake, jak i tarczowych. Do najczęstszych przyczyn problemu zaliczamy:Zużycie elementów hamujących.Niewłaściwe ustawienie klocków względem obręczy lub tarczy.Tłuste lub mokre powierzchnie klocków bądź tarczy.Aby naprawić piszczące hamulce, dokładnie wyczyść powierzchnie cierne. jeżeli masz hamulce tarczowe, lekko przeszlifuj klocki drobnoziarnistym papierem ściernym (o ile są zeszklone). W przypadku hamulców obręczowych ustaw klocki pod lekkim kątem tak, aby przód jako pierwszy dotykał obręczy.Hamulce nie odbijają lub ocierają o obręcz/ tarczęNaciskasz klamkę, a ta nie wraca na swoje miejsce? A może klocek nie wraca? Powodem może być zardzewiała lub zablokowana linka, zabrudzona lub zużyta sprężyna powrotna, a choćby zatarte tłoczki w zacisku (w układach hydraulicznych). Aby naprawić usterkę:W hamulcach linkowych – nasmaruj linkę i pancerz. Możesz też wymienić oba elementy na nowe.W systemach hydraulicznych – rozruszaj tłoczki, np. wypychając je z powrotem do zacisku po zdjęciu klocków.Jeśli twoje hamulce ocierają o obręcz lub tarczę, może być to wina źle wycentrowanego koła, krzywej tarczy hamulcowej lub źle ustawionych zacisków hamulcowych. jeżeli problem wynika z tarczy hamulcowej, można spróbować delikatnie ją wyprostować przy użyciu specjalnego klucza. Gdy koło jest krzywe, najlepiej udaj się do serwisu rowerowego.Jakie hamulce wybrać do roweru? Tutaj znajdziesz najlepsze porady na nurtujące cię pytania: https://www.decathlon.pl/c/htp/jakie-hamulce-do-roweru-wybrac-rodzaje-hamulcow-rowerowych_a531545f-1caf-4aab-b3a4-24db4e25ff71
Idź do oryginalnego materiału