Najpierw ścigały się tu konie. Od ponad stu lat latają samoloty [ZDJĘCIA]

4 godzin temu

Lotnisko w Piotrkowie, na którym w tej chwili działa piotrkowski aeroklub, stworzono na terenie gdzie od początku XX wieku funkcjonował Tor Wyścigów Konnych. Te obywały się w Piotrkowie w latach 1903 - 1931. Lotnicy zawładnęli terenem nieco później, bo pierwszy lot odnotowano w 1913 roku.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/krakowka-to-nie-tylko-ulica-ale-tez-piotrkowskie-osiedle-lezy-w-z-najstarszych-czesci-miasta-zdjecie/bbPKGKI5Lp62MzAlWjdP

Piotrkowscy pionierzy lotnictwa

Pierwszy samolot na lotnisku w Piotrkowie to rok 1913. Doszło wówczas do próby startu dwupłatowym szybowcem. Podczas tego nieudanego startu w maszynie siedział Jan Strahler.

Szybowiec został zbudowany przez uczniów czwartej klasy gimnazjum w Piotrkowie. Chłopcy przeczytali o tym w książce. Konstrukcję zbudowali Jan Górzyński, Wacław Konarzewski, Lucjan Koenig, Stefan Laskowski oraz Jan Strahler. Zebranie funduszy, materiałów i wreszcie budowa trwała cztery lata, od 1909 roku.

Na wypróbowanie szybowca gimnazjaliści musieli uzyskać zezwolenie. Wydano je w Petersburgu, ale próby mogły się odbywać pod nadzorem sześciu kozaków i dwóch policjantów.

Na terenie toru wyścigowego w Piotrkowie latem 1913 roku w szybowcu zasiadł Jan Strahler, a maszyna miała wznieść się w powietrze ciągnięta przez cztery konie. Po kilkunastometrowym locie, szybowiec opadł, uszkadzając skrzydło. Chłopcom zabroniono dalszych prób.

Szybowiec był dwupłatowcem. Kadłub z prętów bambusa usztywnionych linkami stalowymi. Drewniane skrzydła pokryto płótnem.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/zabytkowe-kaplice-na-piotrkowskim-cmentarzu-swiadcza-o-przeszlosci-miasta-wielu-kultur-zdjecia/NoYCu19ylcfD3iHGmX7k

Prekursor budowy spadochronów zginął na lotnisku w Piotrkowie

26 września 1925 roku na lotnisku w Piotrkowie zginął podczas skoku z samolotu porucznik pilot armii austro-węgierskiej Eugeniusz Sziklay. Pionier budowy spadochronów spadł z wysokości dwóch tysięcy metrów podczas pokazów dla publiczności.

Eugeniusz Sziklay był pilotem podczas I wojny światowej. Po wojnie zajął się konstruowaniem spadochronów, które miały chronić lotników.

Stworzył spadochron "Prometo" wraz z Aurelem Biju. Pokazano go 19 lipca 1925 na pokazach lotniczych w Bukareszcie. 26 września 1925 r. Eugeniusz Szyklay miał wypróbować konstrukcję podczas pokazów lotniczych w Piotrkowie. Miał wówczas za sobą 22 skoki ze spadochronem.

Czasza nie otworzyła się prawidłowo. Lotnik zginął na miejscu. Grób Eugeniusza Sziklaya znajduje się w Piotrkowie.

https://trybunalski.pl/wiadomosci/historia/kamienica-przy-slowackiego-1-w-piotrkowie-zabytkowy-budynek-to-jeden-z-najstarszych-w-tej-okolicy-zdjecia/Wl5HFHzTq8VNZBWPCHMK

Piotrkowskie lotnisko to lata tradycji lotniczych

Po II wojnie światowej lotnisko w Piotrkowie Trybunalskim powstało dzięki działalności Komitetu Budowy Lotniska i władz Aeroklubu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz władz Piotrkowa.

Na dawnym terenie wyścigów konnych w Piotrkowie Trybunalskim w roku 1958 w ramach ćwiczeń wojskowych lotnisko zostało zniwelowane i w roku 1959 oddane do użytku. Rok później odbyła się formalna rejestracja lotniska jako filii Aeroklubu Łódzkiego.

Lotnisko w Piotrkowie Trybunalskim (kod ICAO: EPPT) w tej chwili zarządzane jest przez Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej im. gen. pilota Stanisława Karpińskiego. Położone jest w południowej części miasta.

Ma dwie drogi startowe: oświetloną nawigacyjnie asfaltową drogę startową pozwalającą na przyjmowanie samolotów kategorii dyspozycyjnej oraz trawiastą drogę startową dla potrzeb szkoleń szybowcowych.

Idź do oryginalnego materiału