Budowa nowych odcinków i przebudowa istniejących odcinków drogi S1, to w tej chwili największa inwestycja prowadzona przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad w województwie śląskim. Choć S1 w nowym śladzie przebiega na granicy województw śląskiego i małopolskiego, to dla tego pierwszego ma kapitalne znacznie, jako łącznik pomiędzy autostradą A1 i A4 z granicą polsko-słowacką w Zwardoniu. Nowe odcinki drogi S1 powinny zostać ukończone w 2025 roku.
Pierwszy nowy odcinek od Mysłowic do węzła Bielsko-Biała Hałcnów jest w tej chwili w fazie budowy. Najbardziej zaawansowane prace są na odcinku Oświęcim- Dankowice sięgając 90% planowanych robót. Podobnie jest na odcinku od Dankowic do Bielska-Białej, tutaj zaawansowanie sięga a 80%. Zdecydowanie gorzej, ze względu na późniejsze rozpoczęcie robót jest na odcinku Bieruń — Oświęcim, gdzie zaawansowanie prac szacowane jest na 25%. Kolejny odcinek Mysłowice-Bieruń tutaj prace się jeszcze nie rozpoczęły.

Powstanie nowej drogi pozwoli na skrócenie długości S1 i ominięcie najbardziej obciążonych ruchowo odcinków DK1. Chodzi o wyeliminowanie konieczności przejazdu przez Tychy, Pszczynę oraz Czechowice-Dziedzice. Co istotne z chwilą oddania nowego przebiegu S1, istniejąca DK1 pomiędzy Tychami a Bielskiem-Białą straci status drogi krajowej i przejdzie we władanie samorządu.
S1 Milówka – Przybędza
Od 6 lat trwa budowa skomplikowanego odcinka S1 pomiędzy Milówką a Przybędzą. Ma on długość 8,5 kilometrów. Budowa jest skomplikowana, ponieważ część tego odcinka stanowią dwa tunele o długości 800 i 1000 metrów. Dodatkowo powstaje tam estakada o długości prawie kilometra. Zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło już 90% i zostanie on oddany do ruchu pod koniec 2025 roku.

Udostępnienie do ruchu nowych odcinków S1 w województwie śląskim
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, iż oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic nastąpi w III kwartale 2025 roku. Kolejnym odcinkiem będzie ten od Dankowic do Bielska-Białej, kierowcy pojadą nim w czwartym kwartale 2025 roku. Optymistycznie, pod koniec roku kierowcy przejadą też jedną z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac na odcinku Mysłowice-Oświęcim nastąpi pod koniec 2026 roku.

Obecnie DK1 oraz droga S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości. Po przebudowie odcinka Dąbrowa Górnicza – Lędziny oraz wybudowaniu trasy Mysłowice – Bielsko-Biała oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki S1 będzie miała 133 km długości.