Siedem lat temu władze miasta zapowiadały, iż remont ulicy Nakielskiej rozpocznie się tuż po zakończeniu prac na rozbudowywanej Grunwaldzkiej. Nie udało się. Teraz ratusz i drogowcy podkreślają, iż do ogłoszenia przetargu na realizację dzieli decyzja o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej: złożono wniosek o jej wydanie. Czy przebudowa od Bronikowskiego do Łochowskiej wystartuje w 2026 roku?
W 2017 roku drogowcy ogłosili konsultacje pierwszej koncepcji rozbudowy Nakielskiej. W następnym roku zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz zapowiedział, iż wyczekiwana inwestycja rozpocznie się dość szybko. Realizację tego projektu rozpoczniemy w 2020 roku, tuż po zakończeniu przebudowy ulicy Grunwaldzkiej – powiedział zastępca Rafała Bruskiego.
Termin startu nie został jednak dotrzymany. Już na początku 2020 roku Kozłowicz zaznaczył: – Trudno jednoznacznie stwierdzić, jaki będzie faktyczny termin rozpoczęcia prac na ulicy Nakielskiej. Przebudowa Grunwaldzkiej przedłużyła się, potem świat ogarnęła pandemia, a ratusz narzekał na politykę rządu PiS w sprawie samorządów.
Rok wcześniej powstała jednak kolejna koncepcja rozbudowy drogi łączącej centrum Bydgoszczy z Wilczakiem, Miedzyniem, Prądami, ale też z Lisim Ogonem, Łochowem, Łochowicami czy Potulicami. To pozwoliło na uzyskanie decyzji środowiskowej dla odcinka od Łochowskiej do Bronikowskiego. We wrześniu 2023 roku rozpisano przetarg na wykonanie projektu budowlanego tego fragmentu. Za prace odpowiada spółka Mosty Katowice, a ich koszt to prawie trzy miliony złotych.
– Projektant na opracowanie wszystkich materiałów oraz zdobycie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) będzie miał niecałe dwa lata. Następnie zlecone zostaną prace budowlane – wyliczali dwa lata temu urzędnicy. Oznaczało to, iż roboty miały się zacząć w 2025 roku. Ten termin jednak nie zostanie dotrzymany. Dziś (11 sierpnia) miejskie służby ogłosiły bowiem złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na miedzyński odcinek Nakielskiej.
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Fabryka Obrabiarek do Drewna jest w likwidacji. Zobacz archiwalny film z czasów jej świetności w siedzibie przy Nakielskiej [WIDEO]
Pomiędzy Bronikowskiego a Łochowską zrealizowana zostanie jednojezdniowa ulica z czterema pasami ruchu (dwa środkowe jako buspasy), chodnikami, drogą rowerową i rondem turbinowym na Bronikowskiego wraz z przebudową jej fragmentu do mostu nad Kanałem Bydgoskim. Nakielska zyska też odwodnienie; ze względu na budowę nowych kanałów odwadniających (odprowadzających deszczówkę do kanału) przebudowane zostaną też niektóre z bocznych ulic pomiędzy ul. Nakielską a Spacerową (m.in. Kościerska i Głogowska).
– W ramach prac uporządkowana zostanie także kwestia parkowania. Wybudowane zostaną parkingi w rejonie ulic Tańskich, Młynarskiej, Cieplickiej, Orzechowej, Tczewskiej, Pszczelnej i Bronikowskiego – poinformował urząd miasta.
– Po otrzymaniu decyzji ZRID, przygotowany zostanie przetarg na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, a po jego rozstrzygnięciu i podpisaniu umowy rozpoczną się prace budowlane. Przebudowa ulicy Nakielskiej możliwa jest dzięki unijnemu dofinansowaniu w wysokości około sześciu milionów euro na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne – podkreśla magistrat. W budżecie miasta na ten rok na inwestycję zapisano 20 milionów (środki mają trafić na zakończenie prac projektowych oraz na odszkodowania dla właścicieli działek przeznaczonych pod inwestycje).
Rozbudowa Nakielskiej. Odcinek na Wilczaku czeka na dalsze decyzje.
Co z odcinkiem Bronikowskiego – Rondo Grunwaldzkie? Ratusz uzupełnił koncepcję z 2019 roku o planowaną przez PKP modernizację linii kolejowej nr 131, która przewiduje budowę nowego przejścia pod nasypem kolejowym w rejonie ul. Trentowskiego. Po zachodniej stronie nasypu powstanie jednotorowa pętla oraz parking. Konsultacje dotyczące odcinka między Bronikowskiego a rondem Grunwaldzkim zorganizowano pod koniec 2021 roku – chwilę po tym, jak przebudowa jednej z głównych ulic Bydgoszczy zajęła drugie miejsce w plebiscycie inwestycyjnym, ulegając tylko bulwarom nad Brdą. Na podsumowanie konsultacji ratusz potrzebował aż półtora roku.
Zgodnie z informacji sprzed dwóch lat, na fragmencie od Bronikowskiego do Słonecznej wciąż będzie funkcjonować jedna jezdnia, ale z czterema pasami ruchu (środkowe będą przeznaczone dla komunikacji publicznej oraz pojazdów skręcających w lewo na przyległe posesje). W obrębie skrzyżowania z ul. Nasypową jezdnia zostanie poszerzona do pięciu pasów ruchu., a wlot Nasypowej zostanie przebudowany. Podczas przebudowy wykonawca zrealizuje też drugi tor na odcinku od Czerwonego Krzyża do pętli Wilczak.
Na etapie Słoneczna – Wrocławska powstanie jezdnia o przekroju 1×4 z dwoma trambuspasami w środku i drogami rowerowymi poza pasem drogowym, a między Wrocławską a rondem Nakielska pozostanie w dotychczasowym przebiegu. Na razie nie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace projektowe: te są również zależne od Polskich Linii Kolejowych, które zamierzają przebudować wiadukt, jak i linię kolejową nr 131.