NFZ: Nie przyjdziesz? Odwołaj wizytę u lekarza

3 godzin temu

Tylko przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku w Małopolsce na umówionej wizycie czy badaniu nie pojawiły się blisko 104 tys. pacjentów. Najwięcej chorych bez odwołania zrezygnowało z konsultacji u ortopedy. W ten sposób przepadło blisko 39 tys. terminów porad. Narodowy Fundusz Zdrowia od 2020 r. wysyła wiadomości do pacjentów z przypomnieniem o zaplanowanej wizycie u specjalisty, zabiegu, badaniu. Tylko w zeszłym roku wysłano blisko 12 mln takich SMS-ów, w tym roku już 10,5 mln.

„Przypominamy o badaniu TK wyznaczonym na dzień 2024-10-17. W razie konieczności odwołania wizyty prosimy o kontakt pod nr…”. SMS-y o takiej treści trafiły do pacjentów, którzy w najbliższy czwartek mają zaplanowaną tomografię komputerową w placówce finansowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia i którzy przy jej umawianiu podali w rejestracji swój numer telefonu.

Wiadomości przypominające o konsultacji, zabiegu, diagnostyce NFZ wysyła od 2020 r. Tylko w ub. roku do chorych trafiło 12 mln SMS-ów, w tym roku już 10,5 mln. Mają one pomóc zmniejszyć skalę przepadających terminów, z których mogliby skorzystać inni pacjenci.

Analiza małopolskiego NFZ pokazuje, iż w pierwszych dziewięciu miesiącach tego roku w naszym województwie nie odwołały swoich wizyt i nie pojawiły się na nich blisko 104 tys. pacjentów. W całym ub. roku takich przypadków w naszym regionie było blisko 135 tys.

Problem nieodwołanych wizyt najmocniej dotyka poradni ortopedii i traumatologii ruchu. Od początku roku bez odwołania z konsultacji w nich zrezygnowało blisko 39 tys. Małopolan. 27,5 tys. nie zgłosiło się do kardiologa, 12,3 tys. na fizjoterapię ambulatoryjną.

– Znaczna liczba nieodwołanych wizyt dotyczy również świadczeń z zakresu endokrynologii i onkologii. W tym pierwszym przypadku przepadło blisko 9,4 tys. wizyt, w drugim ponad 6 tys. – wylicza Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie. – Warto nieustannie uświadamiać, iż w tym przypadku nasze decyzje mogą mieć realne wpływ na zdrowie innych osób. Chorych, którzy czekają na konsultacje czy zabieg i mogliby skorzystać z terminu, z którego my sami nie skorzystamy. Narodowy Fundusz Zdrowia po raz kolejny już bierze udział w kampanii „Odwołuję. Nie blokuję”, która skupia się właśnie na edukacji – dodaje.

Kampania „Odwołuję. Nie blokuję” trwa od 2022 r. Jej trzecią edycję zainaugurowano 2 października. W ramach kampanii działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. Pacjentom przypominamy o konieczności odwołania wizyt, z której rezygnują, natomiast świadczeniodawcom – o poprawnym wpisywaniu numerów telefonów pacjentów w aplikacji. To ważne, bo tylko wtedy widomość dotrze do adresata. Wraz z inauguracją trzeciej edycji kampanii wysłaliśmy do nich szczegółowe informacje.

Szczegóły kampanii „Odwołuję. Nie blokuję” są dostępne w tym miejscu: https://odwolujenieblokuje.pl/.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pacjent ma obowiązek odwołania wizyty, jeżeli wie, iż się na niej nie pojawi. Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów wiemy, iż nie zawsze jest możliwe dodzwonienie się do placówki, by zgłosić swoją rezygnację. Zagwarantowanie realnego kontaktu to jeden z obowiązków placówki medycznej, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta. Skargi dotyczące lecznic, które się z niego nie wywiązują, można składać m.in. za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. TIP działa całodobowo pod bezpłatnym numerem telefonu 800 190 590.

Źródło: NFZ

Idź do oryginalnego materiału