Piekarskie Centrum Medyczne. Nieustająco w ogniu krytyki, problemów finansowych i zarzutów o złe zarządzanie. NFZ przeznacza dziesiątki milionów złotych na piekarski szpital. Co dzieje się z tymi pieniędzmi? Dlaczego Zarządowi grube miliony złotych nie wystarczają i wyciągają rękę po kolejne pieniądze? Przyjrzyjmy się finansom.
W 2024 roku NFZ zapłacił Piekarskiemu Centrum Medycznemu 64 miliony złotych 602 tysiące 771 złotych.
Ogromne pieniądze? To prawda.
Wynagrodzenia personelu szpitala pochłaniają 99,24% z tej kwoty. Dokładnie 64 miliony 113 tysięcy 137 złotych.
A przed nami kolejne ustawowe podwyżki wynagrodzeń, a także kolejne oczekiwania podwyżek nie związane z rozstrzygnięciami ustawowymi.
Jednocześnie ilość personelu, obsada, ilośc lekarzy, pielęgniarek w przeliczeniu na ilość łóżek – to wszystko jest regulowane przepisami prawa – nie ma możliwości restrukturyzacji polegającej na zmniejszeniu obsady.
A gdzie inne koszty? Trzeba zapłacić za wodę, prąd, gazy medyczne, leki, opatrunki, wyżywienie pacjentów i wiele innych. Szpitalowi z 64 mln pozostaje na to wszystko … 489 634 złote na rok!
To zdecydowanie zbyt mało. W tym samym czasie próby zwiększenia przychodów szpitala poprzez takie działania jak umowa z policją na obsługę zatrzymanych (szacowana na ok. 1,5 mln w skali roku) są torpedowane.
W takich warunkach nie ma możliwości skutecznego zarządzania placówką. Na spotkaniu z ministrem zdrowia prezydent Świętochłowic powiedział znamienne zdanie:
„Jestem właścicielem szpitala, a nie mam wpływu na jego przychody i koszty – bo te decyzje zapadają na innym szczeblu. Mi pozostaje decyzja o pokrywaniu straty i szukanie pieniędzy”
Dokładnie tak wygląda sytuacja szpitali w Polsce.
Piekarskie Centrum Medyczne pracując na tych zasadach wygenerowało stratę w wysokości 12,6 mln złotych. I to dzięki odpowiedzialnej polityce miasta – potrzeby pacjentów są pokrywane z budżetu miasta. Nie pokrywamy straty – płacimy za leczenie pacjentów. I będziemy przez cały czas to robić, ponieważ chociaż szpital kosztuje to zdrowie i życie mieszkańców jest najważniejsze.
.
.
UWAGA!
Prezydent Sława Umińska-Kajdan zaproponowała opozycji, iż odda im stanowisko Prezesa PCM jeżeli widzą jak skuteczniej zarządzać placówką. Odpowiedzią były jedynie spuszczone głowy radnych.
Są niekompetentni, nie mają pojęcia o systemie ochrony zdrowia i nie mają odwagi, żeby wziąć za cokolwiek odpowiedzialność. Potrafią tylko awanturować się w internecie.
Radny Zieliński w temacie szpitala przez dłuższy czas opowiadał o rozporządzeniu ministra*, które… nie dotyczy spółek, a w takiej formie od wielu lat działa Piekarskie Centrum Medyczne. Skrajny pokaz niekompetencji.
Jakakolwiek merytoryczna i konstruktywna rozmowa z osobami tak bezmyślnymi, nieracjonalnymi i zwyczajnie ogłupionymi swoimi celami politycznymi jest niemożliwa.
Niech już oni pozostaną w swoim świecie, niech piszą różne głupoty w internecie, snują teorie spiskowe i przedstawiają swoje “rewelacje” zbierając reakcje w mediach społecznościowych skoro właśnie to daje im satysfakcję. Takim działaniem przynajmniej realnych szkód w Piekarach Śląskich nie zrobią. A podejmowanie decyzji, zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom i rozwój miasta niech pozostawią w dobrych rękach.
Prezydent Sława Umińska-Kajdan i Obywatelski Klub Radnych są dziś jedynym gwarantem funkcjonowania Szpitala Miejskiego, dalszych, ambitnych inwestycji i rozwoju miasta. Od początku kadencji samodzielnie podejmują decyzje, uchwały i biorą pełną odpowiedzialność za nasze miasto. Inni radni w tym zwyczajnie nie uczestniczą, chyba, iż w roli osób, które zwyczajnie przeszkadzają.
Tak słabej i niekompetentnej opozycji jeszcze w Piekarach Śląskich nie było.
.
.
.
* Wyjaśnienie i lekcja przepisów dla radnego Zielińskiego.
Ustawa o działalności leczniczej
art. 53 ust.1. Kierownik SP ZOZ sporządza … raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej itd.
Ust. 5. 5. Minister adekwatny do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem adekwatnym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia wskaźniki ekonomiczno-finansowe, o których mowa w ust. 3, sposób ich obliczania oraz przypisane im punktowe oceny służące do analizy ekonomiczno–finansowej, mając na uwadze zapewnienie przejrzystości i jednolitości analizy sytuacji ekonomiczno-finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz porównywalności tych wskaźników.
Piekarskie Centrum Medyczne to spółka z o.o. Taka forma działalności opisana w Kodeksie Spółek Handlowych. Z Radą Nadzorczą. To nie jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. To zupełnie inna forma działalności.