„Nie” dla czwartego wariantu A50. Protest mieszkańców gminy Pniewy

2 godzin temu

Mieszkańcy gminy Pniewy protestują przeciwko czwartemu wariantowi przebiegu autostrady A50, czyli Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

W ramach prac nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym przygotowane zostały cztery warianty przebiegu OAW (Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej). Ostatnim z nich jest wariant prowadzący po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50.

Wczoraj kilkadziesiąt protestujących osób blokowało drogę, a strajk – jak dowiedział się reporter Polskiego Radia RDC – ma powtórzyć się na początku grudnia.

Likwidacja kilkudziesięciu gospodarstw

Jak mówi sołtys wsi Jeziora i Tomaszówka Aleksandra Skarżyńska, budowa nowej trasy będzie wiązała się z koniecznością zburzenia i likwidacji kilkudziesięciu gospodarstw.

Jak dodaje, wybór czwartego wariantu A50 „przetnie” gminę dwiema ruchliwymi drogami.

A kilkaset metrów dalej będzie biegła równolegle autostrada, a więc na terenie naszej gminy będą dwie równoległe, obciążone dużym ruchem samochodowym, trasy. Wiąże się to oczywiście z hałasem, zanieczyszczeniem. Nasza gmina jest również gminą sadowniczą – alarmuje Skarżyńska.

Nowa autostrada utrudni mieszkańcom dostęp do szkół i innych instytucji, jak dodaje sołtys Skarżyńska.

Potrzebny nowy wariant

Jak zaznacza Marzena Kołacz-Rosołowska, uczestniczka protestu, obwodnica jest potrzebna, ale powinna przebiegać przez gminę Tarczyn.

Optymalny dla gminy wariant jest wariant tzw. tarczyński. On w najmniejszym stopniu dotyka gminę ze względu na to, iż idzie po granicy powiatów, prowadzi do istniejącego już węzła, najmniej będzie ingerował w życie mieszkańców gminy Pniewy – wyjaśnia Kołacz-Rosołowska.

„Nic nie jest przesądzone”

Rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Tarnowska zaznacza, iż w tej sprawie „nic nie pozostało przesądzone” i ustalenia trwają.

w tej chwili czekamy na opinie. Kolejnym krokiem będzie przeanalizowanie wraz z biurem projektowym wszystkich opinii i postulatów, które do nas wpłyną. Te, które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Następnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna na podstawie kryteriów społecznych, środowiskowych, technicznych oraz ekonomicznych – zapewnia rzeczniczka.

Jak uspokaja Tarnowska, dopiero na podstawie wyników prowadzonej w tej chwili analizy zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi.

Który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej – dodaje.

Autostrada A50 to planowana część południowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW), której celem jest przejęcie ruchu tranzytowego z S2 i stworzenie dużego pierścienia wokół stolicy.

Trasa ma mieć około 100 kilometrów długości i trzy pasy ruchu w każdym kierunku.

Idź do oryginalnego materiału