Nie wszyscy wierzyli, iż się uda! Są ostatnie przetargi nasz szybką kolej do Krakowa

8 godzin temu

Kolejne dobre wiadomości dla mieszkańców Małopolski! Ogłosiliśmy przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Do 2029 roku powstaną nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel. Mieszkańcy Gdowa zyskają szybkie i niezawodne połączenie z Krakowem. Szacowana wartość zadania to 2,3 mld zł. Największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na południu kraju usprawni komunikację, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwi transport towarów z i na Słowację.

Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów. Większe możliwości rozwoju systemu transportowego to jeden z najważniejszych efektów budowy nowego szlaku kolejowego. Oprócz stacji w Gdowie wybudujemy również nową stację Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

Patryk Wicher, poseł na Sejm RP

– Budowa szybkiej kolei z Nowego Sącza do Krakowa to ogromny krok naprzód dla naszego regionu. Dzięki zdecydowanym działaniom i konsekwentnej polityce rządów Prawa i Sprawiedliwości ta długo wyczekiwana inwestycja staje się rzeczywistością. To nie tylko skróci czas podróży, ale również otworzy nowe możliwości rozwoju dla mieszkańców i przedsiębiorców Sądecczyzny – mówi w rozmowie z miastoNS.pl poseł na Sejm RP z Nowego Sącza Patryk Wicher.

– Nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie mieć nie tylko najważniejsze znaczenie dla regionu, ale również strategiczną wartość dla całego kraju. Nie będzie rozwoju Polski bez rozwoju infrastruktury – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier, minister obrony narodowej.

– Dzięki inwestycji Podłęże – Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej, także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dla bezpieczeństwa linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane będą nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 roku. Po zakończeniu prac powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h, a towarowe o 40 km/h mniej. Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowaliśmy 34 mosty i wiadukty kolejowe. Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego powstaną 33 skrzyżowania bezkolizyjne.

Budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu „Podłęże-Piekiełko”, największej inwestycji PLK SA na południu kraju. w tej chwili prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej realizowane są przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza. W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej o projekcie: www.podleze-piekielko.pl

Idź do oryginalnego materiału