Stała temperatura, wilgotność, a przede wszystkim wyjątkowa czystość. W takich warunkach powinny być utrzymywane pomieszczenia badawcze Świętokrzyskiego Kampusu Laboratoryjnego Głównego Urzędu Miar.
Piotr Ziółkowski, dyrektor generalny GUM mówi, iż w tej chwili realizowane są szkolenia pracowników technicznych, aby wiedzieli jakich procedur muszą przestrzegać.
– Przejęcie każdego z budynków wiąże się z przeszkoleniem personelu, który będzie odpowiadał za utrzymanie obiektów. W różnych laboratoriach muszą być utrzymywane inne parametry, w związku z tym w niektórych budynkach szkolenia potrwają dwa tygodnie – tłumaczy dyrektor.
Piotr Ziółkowski dodaje, iż uzyskanie i utrzymanie odpowiednich warunków w laboratoriach jest ważne nie tylko dla wyników badań, ale też dla używanej aparatury pomiarowej.
– Sprzęt wymaga często, aby pomieszczenia zostały przygotowane w sposób bardzo dokładny, czyli muszą być bardzo czyste, również powietrze musi być oczyszczane, trzeba też zapewniać odpowiednie warunki temperaturowe. Gdybyśmy nie spełnili tych wymagań, aparatura metrologiczna mogłaby ulec uszkodzeniu – wyjaśnia dyrektor.
Po szkoleniu pracowników odbędą się pierwsze testowa badania i testy sprzętu metrologicznego. Termin testów uzależniony jest też od usunięcia usterek przez firmę Anna-Bud, głównego wykonawcę budowy. Piotr Ziółkowski tłumaczy, iż usterki nie są duże, zwykle chodzi o zadrapania, czy uszkodzenia elementów typu gniazdka elektryczne i usuwanie ich nie powinno trwać długo.