Niemal stuletni dworzec kolejowy w Zbąszyniu przeszedł modernizację [ZDJĘCIA, FILM]

6 godzin temu

Przebudowany z dbałością o zabytkową architekturę oraz spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych – taki jest dworzec w Zbąszyniu po zakończeniu inwestycji Polskich Kolei Państwowych S.A. Już od dziś korzystają z niego pierwsi podróżni.

Budynek dworca w Zbąszyniu został wzniesiony w latach 1927-29 w stylu modernistycznym wg projektu architekta Adolfa Pillera, prof. Państwowej Szkoły Budowlanej w Poznaniu, pełniącego wcześniej m.in. funkcję architekta miejskiego we Lwowie.


Konieczność budowy nowego, większego dworca w 20-leciu międzywojennym była spowodowana zmianą granic po I wojnie światowej i odrodzeniem państwa polskiego, w wyniku których Zbąszyń stał się miastem granicznym z Republiką Weimarską. Dworzec był zwykle pierwszym obiektem, z którym stykał się pasażer wjeżdżający do Polski, był zatem ważnym elementem budowania prestiżu państwa. Bezpośrednią inspiracją do budowy w Zbąszyniu nowego dworca była idea zorganizowania w 1929 r. w Poznaniu Powszechnej Wystawy Krajowej, prezentującej osiągnięcia 10-lecia niepodległej Polski. Wystawa, obliczona na promocję Polski na arenie międzynarodowej, wymagała odpowiedniego skomunikowania i godnego zaprezentowania polskiej kolei.

W ramach obecnej inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz z detalami architektonicznymi, w tym godłem Polski znajdującym się od strony peronów na około 25-metrowej wieży dworca. Częściowej wymianie i renowacji została poddana również stolarka okienna i drzwiowa, a całość bryły budynku podświetla teraz nowa iluminacja, podkreślająca walory architektoniczne budynku. Przebudowane zostały wszystkie pomieszczenia wewnątrz dworca. Na parterze, w centralnej części budynku, znajduje się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, pomieszczenia kas biletowych Kolei Wielkopolskich oraz toalety. Poczekalnię wyposażono w nowe ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Pozostałą przestrzeń zajmą lokale komercyjne w holu dworca i prawym skrzydle budynku oraz powierzchnie w lewym skrzydle, które lokalny samorząd zagospodaruje na cele sportowo-rekreacyjne. Dodatkowo w holu dworca planowane jest umieszczenie automatów z gorącymi i zimnymi napojami oraz przekąskami, biletomatu i punktu ładowania telefonów. W ofercie PKP S.A. są również lokale biurowe do wynajęcia (na I piętrze). Jest tu również specjalne pomieszczenie przeznaczone do pozostawienia rowerów, z wejściem od strony peronów. Umiejscowienie zadaszonej przestrzeni na rowery wewnątrz budynku dworca to oryginalne, niewykorzystywane dotychczas rozwiązanie – zwykle miejsca parkingowe jednośladów znajdują się w dodatkowych wiatach rowerowych oraz budynkach i przybudówkach, które nie pełnią już swoich dawnych funkcji.

– Polskie Koleje Państwowe zakończyły kolejną inwestycję w woj. wielkopolskim. Warto przypomnieć, iż wiele modernizowanych przez nas dworców to budynki zabytkowe, które dzięki inwestycjom odzyskują swój historyczny charakter. Kiedyś, z uwagi na położenie Zbąszynia jako stacji na granicy polsko-niemieckiej, ważna była także wizerunkowa funkcja dworca, gdyż poprzez jego architekturę chciano podkreślić rangę kraju, jego gospodarność, innowacyjność i bogactwo. Po modernizacji dworzec stał się nowoczesnym miejscem obsługi podróżnych i lokalnych mieszkańców i jednocześnie wizytówką miejscowości. Dziś w Zbąszyniu pasażerowie mogą skorzystać z bogatej oferty połączeń dalekobieżnych i regionalnych, a z pobliskiego Zbąszynka odjeżdża 7 pociągów PKP Intercity z Warszawy i Trójmiasta do Berlina – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki wyeliminowaniu barier architektonicznych i wprowadzeniu szeregu usprawnień, jak np. montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, ścieżek prowadzących na zewnątrz obiektu dla osób niewidomych i niedowidzących oraz dwóch wind, budynek dworca stał się bardziej dostępny dla wszystkich podróżnych, także osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Istotnym elementem inwestycji jest montaż systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowego. Dzięki inwestycji zmieniło się też bezpośrednie otoczenie dworca – ułożona została nowa nawierzchnia, zamontowano elementy małej architektury, a także wyburzono pawilony garażowe i budynki pomocnicze.

Przebudowa dworca w Zbąszyniu została dofinansowana ze środków z budżetu państwa. Wartości całej inwestycji to prawie 42,45 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy opracował Pas Projekt sp. z .o.o. z Nadarzyna, a wykonawcą prac budowlanych był AGROBEX sp. z o.o. z Poznania.

Ze stacji Zbąszyń każdego dnia odjeżdża siedem pociągów PKP Intercity. To ekonomiczne połączenia kategorii IC, dzięki którym można dostać się do Warszawy, Poznania, Szczecina, Świnoujścia, Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry. Stacja Zbąszyń to znaczący regionalny węzeł kolejowy, do którego docierają także pociągi regionalne POLREGIO i Kolei Wielkopolskich. Łącznie w ciągu doby odjeżdża stąd ok. 70 pociągów.

Idź do oryginalnego materiału